اخبارجهانجهان اسلام

توصیه ی یک پژوهش دانشگاهی به تصویب «قانون ویژه» برای حفاظت از شعائر مقدس حسینی

یک پژوهش و مطالعه آکادمیک در عراق ، تصویب «قانون ویژه» برای حفاظت از شعائر مقدس حسینی را توصیه کرده است.

یک پژوهش و مطالعه آکادمیک به تازگی با تاکید بر اهمیت حفظ شعائر حسینی که میلیون ها نفر از پیروان اهل بیت علیهم السلام در آن شرکت می کنند، به قانونگذاران عراقی توصیه کرد تا قانونی ویژه برای حفاظت از شعائر مقدس حسینی تصویب نمایند.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، دانشگاه شهر مقدس کربلا در سایت رسمی خود به تفصیل اعلام کرد: دانشکده ی حقوق این دانشگاه ، شاهد بحث و بررسی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشجوی خود حمزه حسن امين بود که بر حمایت جزایی از شعائر حسینی در پایان نامه ی خود تاکید داشت.

در ادامه ی این خبر آمده است که این مطالعه دانشگاهی با هدف نشان دادن رویکرد قانونگذار عراقی در ارائه ابزاری کارآمد برای حفاظت از شعائر حسینی انجام شده است، زیرا این شعائر نشان دهنده یک باور راسخ در بین اعضای جامعه در طول سالیان متمادی می باشد.

این دانشجو با اشاره به برخی مسائل در مطالعه و پژوهش خود ، نتیجه‌گیری می‌کند که «آیین‌های حسینی از حقوق و آزادی‌های اساسی است که از حمایت های قانونی بر اساس قانون اساسی برخوردار است»،

وی در ادامه افزوده است: این مطالعه و پژوهش «اهمیت تصویب قانون حمایت از شعائر حسینی را تبیین و تشریح نموده و اهتمام بر آن را در قالب تصویب قانون ویژه به قانونگذاران عراقی توصیه می‌کند.

این پیشنهاد در حالی صورت گرفته که میلیون ها نفر از پیروان اهل بیت علیهم السلام در طول سال به انجام شعائر متبرکه مخصوصاً عزادارای برای امام حسین علیه السلام در ماه های غم اهل بیت علیهم السلام و به ویژه در ایام اربعین حسینی می پردازند.

گفتنی است که بند اول از اصل چهل و سوم قانون اساسی عراق تصریح می کند که پیروان هر مذهب یا دینی در انجام شعائر دینی ( از جمله شعائر حسینی ) و همچنین اداره اوقاف، امور و مؤسسات مذهبی خود آزادند ، و در بند دوم آن تصریح می کند که دولت آزادی عبادت و حفاظت از اماکن آنها را تضمین می کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا