اخبارایرانجهان

گزارش بانک جهانی از امنیت غذایی در جهان ، ایران در میان ۱۰ کشور با بالاترین تورم مواد غذایی

تعداد افرادی که امنیت غذایی ندارند به شکل نگران‌کننده‌ای بالا رفته و تورم قیمت مواد غذایی داخلی در سراسر جهان همچنان بالاست و امنیت غذایی در خطر است.

قیمت های بالای مواد غذایی باعث ایجاد یک بحران جهانی شده است که میلیون‌ها نفر را به فقر شدید دچار و گرسنگی و سوء تغذیه را تشدید کرده است.

طبق اعلام بانک جهانی، پس از تنش‌های اخیر منطقه خاورمیانه شاخص قیمت مواد غذایی در جهان ۴ درصد رشد کرده است.

بانک جهانی در گزارشی درباره وضعیت امنیت غذایی جهان اعلام کرده که شاخص‌ های قیمت محصولات کشاورزی و صادرات نسبت به گذشته افزایش داشته، این در حالی است که شاخص قیمت غلات کاهش را تجربه کرده است.

براساس گزارش بانک جهانی، تورم قیمت غذا همچنان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در سطح بالایی قرار دارد و تغییری نسبت به گذشته نداشته است.

بانک جهانی در جدیدترین چشم‌انداز که تحولات در بازار کالاهای اساسی و وضعیت بازارهای نوظهور را بررسی می‌کند، اعلام کرده است که پیش از درگیری در منطقه خاورمیانه، شاخص قیمت محصولات کشاورزی افت کرده که عمدتا ناشی از کاهش قیمت مواد غذایی بوده است ، اما پس از تنش‌های منطقه خاورمیانه شاخص قیمت‌ ها رشد کرده است.

در عین حال بانک جهانی پیش‌بینی‌هایی را برای چهار محصول اصلی گندم، ذرت، برنج و دانه روغنی داشته که تقریبا نسبت به پیش‌بینی های گذشته تغییر چندانی نداشته است.

در دیگر سو سازمان خواروبار جهانی ملل متحد، برنامه غذای جهانی ۱۸ نقطه بحرانی غذایی را تعیین کرده که باید اقدامات ضروری در فاصله نوامبر ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ انجام شود که فلسطین، سودان جنوبی و سودان بیشترین شرایط بحرانی و نگران‌کننده را دارند.

براساس گزارش بانک جهانی از شرایط “امنیت غذایی” در جهان، ایران نهمین کشور جهان به لحاظ تورم مواد غذایی است.

تازه‌ترین به روزرسانی بانک جهانی از شرایط “امنیت غذایی” در جهان نشان می‌ دهد که ایران با تورم مواد غذایی حدود ۴۱ درصدی در میان ۱۰ کشور با بالاترین تورم های مواد غذایی در جهان قرار گرفته است.

براساس این گزارش، تورم مواد غذایی ایران به کشورهایی چون سورینام، مالاوی و موزامبیک نزدیک است.

آرژانتین با تورم مواد غذایی ۲۵۱ درصدی در صدر این لیست قرار گرفته است و پس از آن لبنان و ونزوئلا به ترتیب با تورم‌­های ۲۲۰ و ۱۷۳ ، سه کشور با بالاترین نرخ تورم غذا هستند.

داده‌­های این گزارش همچنین گویای آن است که تورم مواد غذایی در ایران درحالی در ماه دسامبر به بیش از ۴۱ درصد رسیده است که در ماه قبل از آن ۳۵.۸ درصد بوده است، که نشان دهنده افزایش قابل توجه ۵.۸ واحد درصدی است.

این درحالی است که بررسی‌­های فائو نشان می‌­دهد که شاخص قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر ۱.۸ درصد نسبت به ماه قبل و حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است ، به علاوه، این شاخص در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا