اخبارافغانستانجهان

روز جهانی آموزش ، و رویاهای در هم شکسته دختران افغانستان ، بسیاری از کودکان در این کشور گرسنه به مدرسه می‌روند

۲۴ ژانویه ، روز جهانی آموزش ، در حالی فرا می رسد که دختران افغانستانی از رفتن به مدرسه و دانشگاه محروم هستند ، و حکومت طالبان ، علی رغم اعتراض های گسترده جهانی و داخلی ، هیچ گونه نرمشی از خود نشان نداده است.

هم‌زمان با فرا رسیدن ۲۴ ژانویه، روز جهانی آموزش، برنامه جهانی غذا می‌گوید بسیاری کودکان در افغانستان گرسنه به مدرسه می‌روند.

این سازمان هم چنین افزوده که هر بامداد، برای ۷۰۰ هزار دانش‌آموز پسر و دختر «بیسکویت مقوی» توزیع می‌کند.

برنامه جهانی غذا گفته است که توزیع بیسکویت برای کودکان دانش‌آموز، خانواده‌ها را تشویق می‌کند که فرزندان‌شان را به مدرسه بفرستند.

با تسلط طالبان در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در افغانستان، فقر و بیکاری به شکل فراگیری افزایش یافت و اکثریت جمعیت افغانستان نیازمند کمک‌‌های بشردوستانه شدند.

روز جهانی آموزش در حالی فرا رسیده که طالبان در افغانستان، دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدسه منع کرده‌ است.

این گروه هم‌چنین دانشجویان دختر را از رفتن به دانشگاه و فراگیری دانش در سطوح عالیه منع کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اظهارات برخی از دختران افغانستان درباره ی ممنوعیت آنها از حق آموزش، از طالبان خواست که «فوراً و بدون قید و شرط» مدارس و دانشگاه های دخترانه را بازگشایی کند.

این سازمان همچنین خواستار پاسخگو شدن طالبان در قبال اقداماتشان شده است.

سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، و بسیاری دیگر از کشورها از جمله کشورهایی که اکثریت جمعیتشان مسلمان‌ است، منع آموزش دختران توسط طالبان را محکوم کرده‌اند.

به رغم محکومیت گسترده داخلی و خارجی در رابطه با منع آموزش دختران و زنان، طالبان کماکان از تصمیم خود در این مورد عقب نشینی نکرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا