اخبارافغانستانجهان

لحظه به لحظه با زلزله هرات

زلزله شدید و ویرانگری در غرب افغانستان در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ رخ داد که طی آن بیش از ۱۰۰۰ نفر که عمده ی آنان را زنان و کودکان در برمی گرفتند ، کشته و در ۲۱۰۰۰ خانه ویران ، و خانواده‌های بیشماری معیشت، دام و محصولات کشاورزی خود را از دست دادند.

این زلزله به دلیل برخی از اخبار و حوادث از جمله نزاع حماس و اسرائیل ، به حاشیه رفت و در صدر اخبار جهانی قرار نگرفت و لذا توجه جهانی را هم با خود همراه ننمود ، اگر چه گستردگی ویرانی و تلفات آن در مقایسه با دیگر حوادث کم نظیر بود.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، روزنامه ۸ صبح افغانستان در گزارشی مبسوط به بررسی این حادثه پرداخته که بخش هایی از این گزارش همراه با برخی تغییرات در ادامه می آید.

سازمان بهداشت جهانی وضعیت زندگی زلزله‌زده‌گان هرات را «خطرناک» خواند

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که علیرغم گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمین‌لرزه‌های پی‌ در پی در هرات، تا کنون بسیاری از زلزله‌زدهگان در سرپناه‌های موقت به‌سر می‌برند.

این سازمان روز دوشنبه، ۲ بهمن در بیانیه ای گفته که هوای سرد زمستان نیز وضعیت این افراد را بدتر و خطرناک‌تر کرده است.

سازمان بهداشت با اشاره به کمک‌هایش به زلزله‌زده‌گان هرات افزوده که تا کنون به بیش از ۱۰۰ هزار تن در پنج ولسوالی هرات کمک‌های بهداشتی ارائه کرده است.

پیش از این نیز، تدروس آدهانوم گیبرسیوس، دبیرکل سازمان بهداشت گفته بود که اهالی هرات به‌دلیل زمین‌لرزه‌های پی در پی و پس‌لرزه‌ها در پارک‌ها و در فضای باز در چادرهای کوچک می‌خوابند.

براساس آمار این نهاد، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار آسیب‌دیده هرات هنوز در چادر زندگی می‌کنند.

پایان کارزار جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان هرات؛ فرهاد دریا: یک هزار و ۵۰۰ تن نزدیک به ۷۱ هزار دلار کمک کرده‌اند

فرهاد دریا، از هنرمندان مشهور افغانستان در همکاری با برخی از رسانه‌های مستقل این کشور ، و هنرمندان خارج از کشور که پس از وقوع زمین‌لرزه‌های هرات کارزار جمع‌آوری کمک به آسیب دید‌گان هرات را آغاز کرده بود، از پایان این کارزار خبر داده است.

فرهاد دریا دوشنبه‌شب، ۲۵ دی با انتشار گزارش کاری این تیم در صفحه فیسبوکش گفته است که یک هزار و ۵۰۰ تن در این کارزار شرکت کرده اند ، و در مجموع مبلغ ۷۰ هزار و ۸۵۳ دلار آمریکایی برای زلزله‌زدگان هرات جمع‌آوری شد.

گفتنی است که روزنامه ۸صبح افغانستان نیز در روند جمع‌آوری این کمک همراهی فعال داشته است.

به گفته وی، پس از هزینه جمع‌آوری این کمک ها ، مبلغ ۶۸ هزار و ۹۰۰ دلار آن از طریق حساب بانکی روزنامه ۸صبح به هرات انتقال داده شده است.

دریا افزوده است که با در نظر گرفتن نیازمندی آسیب دیدگان هرات و پس از مشاوره با شماری از مهندسان، تصمیم بر آن شد تا ۳۷ باب سرپناه موقت برای زلزله زدگان ساخته شود.

این هنرمند مشهور افغانستان خاطرنشان کرده که طرح ساخت سرپناه‌های موقت از سوی محمدطارق نبی و شکیب شهابی، دو تن از مهندسان هرات اراسه و زیر نظر آنان ساخته شده است.

وی تصریح کرده که از مجموع پول انتقال داده شده به‌ هرات، ۲۶ هزار و ۶۴۰ دالر آن در خرید مواد ساختمانی، ۲۸ هزار و ۸۶۰ دالر آن برای مزد کارگر، نُه هزار و ۲۶۰ دالر آن در بخش بسته‌های زمستانی و حفر یک حلقه چاه آب آشامیدنی و چهار هزار و ۱۴۰ دالر دیگر آن در بخش تهیه وسایل ساختمانی هزینه شده است.

آقای دریا همچنان گفته که هنوز چاه عمیق به زلزله‌زدگان حفر نشده و پول هزینه آن باقی مانده است.

گفتنی است که وقوع چندین زمین‌لرزه ویران‌گر در ماه میزان سال جاری در هرات، در کنار جان باختن بیش از دو هزار تن، هزاران خانواده را بی‌خانمان کرده است.

پس از وقوع این حادثه طبیعی شماری از هنرمندان و رسانه‌های مستقل کشور به‌منظور همبسته‌گی با آسیب دیده‌گان هرات روند جمع‌آوری آنلاین کمک را در خارج از کشور آغاز کرده‌اند.

یونیسف: زندگی ۹۶ هزار کودک زلزله‌زده هراتی در خطر است

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که با گذشت بیش از سه ماه، تاثیر زمین‌لرزه‌های هرات همچنان ادامه دارد و بسیاری از خانواده‌ها با وجود سرمای شدید هنوز در چادر یا در فضای باز زندهگی می‌کنند.

یونیسف روز دوشنبه، ۲۵ دی با انتشار بیانیه ای گفته که زمین‌لرزه‌های پی در پی در هرات، دست‌کم ۹۶ هزار کودک را به شدت تحت تاثیر قرار داده ، و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد و خدمات مناسب ارائه نشود، زمستان سخت زنده‌گی آنان را تهدید می‌کند.

یونیسف خواستار حمایت بیشتر برای رسیدهگی به وضعیت این کودکان شده است.

فران اکیزا، نماینده یونیسف در افغانستان گفته است: «حتی ۱۰۰ روز پس از زلزله در غرب افغانستان که خانواده‌ها مطلقاً همه چیز را از دست دادند، فضای این روستاها مملو از درد و رنج است ، کودکان هنوز در تلاش هستند تا با فقدان و آسیب‌های روحی کنار بیایند.»

به گفته وی، مدارس و مراکز بهداشتی که کودکان به آن‌ها وابسته‌اند، آسیب دیده یا به‌طور کامل تخریب شده‌اند.

اکیزا افزوده که در زمستان جاری کودکان و خانواده‌ها در شرایط خطرناکی زندهگی می‌کنند و هیچ راهی برای گرم‌کردن سرپناه‌های موقت خود ندارند.

به گفته صندوق حمایت ملل متحد، خانواده‌هایی که معیشت و محصولات خود را از دست داده‌اند، در معرض خطر گرسنه‌گی و سوء تغذیه نیز قرار دارند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، در پی زمین‌لرز‌ه های پی درپی هرات یک هزار و ۵۰۰ تن جان باختند و بیش از ۱۱ هزار تن دیگر زخمی شدند.

برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد (UNDP) نیز گفته است که این رویداد طبیعی به ۲.۲ میلیون تن آسیب رسانده، به گونه ای که حدود هشت‌ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی با خاک یکسان شده و بیش از ۱۷ هزار منزل مسکونی دیگر آسیب دیده است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد : تمام قربانیان زلزله هرات کشاورز هستند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد گفته است که تقریبا تمام قربانیان زمین‌لرزه هرات کشاورز هستند.

این نهاد روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان نوشته است که به بیش از چهار هزار خانواده آسیب‌دیده در ولسوالی‌های هرات کمک کرده تا بار دیگر به منابع درآمد دست یابند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد افزوده است: «واکنش سریع به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌جای رسیده‌گی به نیازهای فوری خود، معیشت خود را بازسازی کنند. بیش از چهار هزار خانواده هدف در ولسوالی‌های آسیب‌دیده هرات از این کمک‌ها برخوردار خواهند شد.»

این در حالی است که پیش از این، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندهگان گفته بود که با گذشت یک ماه از وقوع زمین‌لرزه‌های ویرانگر در افغانستان، زلزله‌زده‌گان هنوز برای بهبودی زندهگی خود در تلاش هستند.

سازمان بهداشت جهانی : زمین‌لرزه هرات به بیش از ۱۲ هزار تن آسیب رسانده است

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، به نقل از نهاد هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، اعلام کرد که در پی زمین‌لرزه شدید هرات حدود ۱۲ هزار و ۱۱۰ تن که شامل یک هزار و ۷۳۰ خانواده می‌شوند، در سه ولسوالی این ولایت آسیب رسانده است.

هفت زمین‌لرزه‌ پی در پی در غرب افغانستان

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا اعلام کرده است که زمین لرزه نخست با قدرت ۶.۲ ریشتر ساعت ۱۱:۱۱ پیش از ظهر روز شنبه، ۱۵ مهر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ولسوالی زنده‌جان هرات رخ داده است.

طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، زمین‌لرزه‌های هم دوم و سوم هم با قدرت‌های ۵.۵ و ۴.۷ درجه ریشتر در همین ولسوالی ثبت شده است.

گزارش شده است که زمین‌لرزه در مشهد ایران نیز احساس شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا