اخبارایرانجهان

ضرورت رعایت نکات ایمنی در صورت بروز زلزله احتمالی در ایران

دو زلزله هولناک در تهران ، برای دقایقی شهر را به هم ریخت ، مردم هراسان به خیابان ها آمدند ، تهرانی ها هوشیار باشند ، این ها نمونه هایی از تیترهای اخباری است که طی چند روز اخیر ، تعدادی از رسانه ها ، در مورد زلزله اخیر در تهران منتشر کردند.

زمین لرزه ای به قدرت ۳.۵ ریشتر ساعت ۴۳ دقیقه بامداد پنجشنبه در ۱۰ کیلومتری جوادآباد از توابع ورامین در استان تهران را لرزاند ، زمین لرزه‌ای هم به بزرگی ۳.۹ ریشتر حوالی دماوند در استان تهران را لرزاند ، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد که این ستاد همزمان با وقوع زلزله در این استان در آماده‌باش کامل قرار دارند.

زلزله در تهران هر لحظه امکان رخ دادن دارد ، این همیشه یک هشدار جدی است ، زلزله در تهران یکی از تهدیدهایی است که می‌تواند نه‌ تنها شهر تهران بلکه کل ایران را با یک بحران جدی مواجه کند.

یک ابزار تصویرسازی مبتنی بر هوش مصنوعی به تازگی پیش بینی کرده است که در صورت وقوع زلزله ۷.۹ ریشتری در تهران چه بلایی بر سر برج ۴۳۵ متری میلاد خواهد آمد.
علی بیت الهی زلزله شناس در صفحه شخصی اش در تلگرام درباره زلزله اخیر تهران نوشت: گسل مُشاء یکی از خطرسازترین گسله های ایران زمین با سابقه رخدادهای سترگ و ویرانگر است ، بطوریکه فعالیت لرزه ای آن می تواند کلانشهر تهران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
وی در ادامه نوشته است : بسیار اهمیت دارد که توالی رخدادهای بعد از این زلزله بویژه از طرف ساکنین دماوند و سکونتگاه های اطراف با حساسیت دنبال شود ، در خصوص امکان رخداد زلزله بزرگتر در ادامه، به هیچ وجه نمی توان اظهار نظر کرد، اما عقلانی است که توصیه شود تا مردم عزیز منطقه دماوند و مُشاء هوشیاری لازم را داشته باشند ، با این امید که رخداد لرزه ای خسارت زائی رخ ندهد.

ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند لرزه­ خیز آلپ-هیمالیا و در محل تصادم ورقه­ های اوراسیا-عربستان، از نظر زمین­ شناسی فعال است.
حدود ۸ درصد از زمین­ لرزه­ های دنیا و حدود ۱۷ درصد از زلزله ­های بزرگ دنیا در فلات ایران رخ می­دهد.
حرکت همگرایی ورقه­ های زمین ، سبب تغییر شکل فعال در ایران به عنوان یکی از لرزه­ خیزترین نواحی جهان شده است.

طی ۶۰ سال اخیر در ایران ، زلزله های بسیاری شهرهای مختلف ایران را لرزانده و خسارات مالی و جانی فراوانی به بار آورده است که زمین لرزه بوئین زهرا با شدت ۷٫۲ ریشتر و ۱۰۰۰۰ کشته در سال ۱۳۴۱ یکی از شدیدترین زمین لرزه ها در چند دهه اخیر بوده است.
طی دو دهه اخیر نیز زلزله های شدیدی برخی از مناطق ایران را دچار خسارات مادی و جانی فراوانی نمود ، طی سال های ۱۳۸۲ در بم ، ۱۳۸۳ در فیروزآباد و زرند ، ۱۳۹۱ در اهر و ورزقان ، ۱۳۹۶ در کرمانشاه و ۱۴۰۱ در خوی زلزله های شدید علاوه بر آسیب زدن به مناطق مسکونی و بی خانمانی تعداد زیادی از مردم ، موجب کشته شدن هزاران نفر گردید.

پیش‌بینی‌های منابع دانشگاهی و منابع رسمی دولتی و خبرگزاری‌ها مبنی بر احتمال وقوع یک زمین‌لرزهٔ برجسته در تهران اشاره دارد.

مطالعه‌ای در سال ۱۳۹۷ نشان داده که امکان وقوع زلزله‌ای شدید در تهران میان سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ خورشیدی وجود دارد.

رشد شهری در تهران به شکل نادرست انجام شده و حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت تهران در ناحیهٔ بسیار خطرناک قرار دارند ، یک پژوهش زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌کند که زلزله‌ای با بزرگی حدود ۷ ریشتر در تهران ۶۴۰٬۰۰۰ مسکن را از مجموع ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ مسکن ویران کرده و علاوه بر این بیش از یک میلیون و نیم از جمعیت تهران را کشته و حدود چهار میلیون و سیصد هزار نفر را زخمی‌کند.

گسل‌های اصلی تهران شامل گسل مُشاء – فَشَم، گسل شمال تهران، گسل نیاوران، گسل تِلو پایین، گسل محمودیه و گسل شیان و کوثر می‌شود و این گسل‌ها خطرناک می‌باشد.

طبق محاسبات علی درویش زاده (پدر علم زمین‌شناسی ایران)، این دوره برای تهران ۱۵۰ سال است در حالی که از وقوع آخرین زمین‌لرزهٔ بزرگ آن ۱۸۰ سال گذشته است ، این تأخیر ۳۰ ساله به این معنی است که زمین‌لرزهٔ بعدی، احتمالاً شدت و بزرگی بیشتری خواهد داشت.

انرژی زمین در حال جمع شدن در گسل هاست و زلزله بعدی تهران قابلیت وقوع تا ۷/۵ ریشتر را دارد.

از میان گسل های متعدد در تهران ، احتمال فعال شدن سه گسل مُشا، جنوب ری و شمال تهران وجود دارد که فعال شدن هر کدام خسارات و شدت گوناگونی را در هر منطقه از تهران در پی خواهد داشت.

به هر حال وقوع زلزله در تهران ، اگر چه امری محتمل است و ممکن است اتفاق نیفتد ، اما رعایت نکات امنیتی برای کاستن از احتمال خسارات مادی و جانی در صورت وقوع امری ضروری است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا