اخبارافغانستانجهان

فراهم شدن ۱۴۰ هزار فرصت آموزشی برای کودکان افغانستان توسط یونیسف

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در حال ایجاد ۹۵۰ رشته درسی در افغانستان است.

یونیسف می‌گوید که این صنف‌ها امکان آموزش را برای ۱۴۰ هزار کودک افغان فراهم می‌کند.

این نهاد بین المللی گفته است که کره جنوبی این برنامه را حمایت مالی می‌کند.

این سازمان وابسته به ملل متحد می‌گوید که با ایجاد این رشته های آموزشی، فضا برای یادگیری، الهام‌بخشیدن و ساختن آینده برای کودکان افغانستان را فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که موسسه بین‌المللی پاملرنه (Care International) نیز روز شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) گفت که کلاس جدیدی را برای دختران در مدارس روستایی در سراسر افغانستان دایر خواهد کرد.

یونیسف در ماه می سال گذشته گفته بود که قصد دارد با حمایت برخی از نهادهای امدادرسان بین‌المللی، تعداد کلاس های درسی در مدارس روستایی را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۱هزار صنف افزایش دهد.

یونیسف گفته بود که به عنوان بخشی از کمک‌های بانک توسعه آسیایی، بانک جهانی و اتحادیه اروپا برای ساخت این کلاس ها ، ۴۶۶ مدرسه را در ولایت بامیان راه‌اندازی کرده است.

طبق اعلام یونیسف این رشته ها در سراسر افغانستان، از جمله در مناطق روستایی و دورافتاده، ایجاد خواهند شد.

همچنین در ۲۱ مارچ ۲۰۲۳ صندوق کمک‌های قطر برای آموزش در اعلامیه‌ای گفته بود که خلیفه الکواری، رئیس صندوق قطر و سید حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن به ۳۰هزار دختر و پسر که در سن رفتن به مدرسه قرار دارند و از آموزش باز مانده اند، شامل کودکان دارای معلولیت، از طریق کلاس هایی روستایی آموزش خواهند دید.

براساس آماری که سازمان ملل متحد ارائه کرده ، پنج میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مدرسه و آموزش محروم هستند.

سازمان ملل می‌گوید که در همکاری با سایر سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا به نظام آموزشی افغانستان کمک کند ، این سازمان افزوده است که فرصت‌های آموزشی را برای یک میلیون کودک در افغانستان از طریق پوشش محلی فراهم کرده است.

به گفته رزا اوتنبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، موسسات امدادی و خیریه دیگری نیز هستند که به کودکان خواندن و نوشتن و ریاضیات را می‌آموزند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ ی خود بر افغانستان، دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه منع کرده‌ و علاوه بر آن ، دختران اجازه رفتن به دانشگاه را ندارند.

طالبان تاکنون به خواست‌ه های جامعه جهانی در مورد گشایش مدارس بالاتر از کلاس ششم برای دختران و دانشگاه‌ها برای دختران و زنان پاسخی نداده است، اما مقام های این حکومت بارها گفته اند که ممنوعیت آموزش و تحصیل برای دختران و زنان دائمی نیست.

در همین حال سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که سیاست های واپسگرایانه ی طالبان در افت آموزشی مدارس پسرانه نیر تاثیرگذار بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا