اخبارجهانعراق

موسسه ی شهدا : تحلیل عکس های هوایی حاکی از مکان های جدیدی از محل دفن دسته جمعی شهدای اسپایکر است

مدیرکل اداره امور قبور دسته جمعی موسسه شهدا در عراق می گوید : تعداد مفقودان جنایت اسپایکر بسیار زیاد است ، و اکنون مشخص شده که مجموع قربانیان این کشتار بیرحمانه ، بیش از ۱۹۰۰ شهید است.

۹ سال از کشتار اسپایکر توسط گروه سنی های تندروی داعش در سال ۲۰۱۴ می گذرد و اکنون اداره امور قبور دسته جمعی موسسه ی شهدا همچنان انتظار دارد مکان های جدیدی برای شهدای این کشتار بیابد.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، ضیا کریم مدیرکل اداره امور قبور دسته جمعی موسسه شهدا در گفتگویی گفت : عوامل اجرایی این اداره ۱۷ مکان جدید مربوط به شهدای این جنایت را شناسایی کرده اند ، و از این طریق ۱۲۳۵ جسد خارج و به پزشکی قانونی تحویل داده شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد مفقودین جنایت اسپایکر بسیار زیاد است ، افزود : اکنون مشخص شده که مجموع قربانیان این کشتار بیرحمانه ، بیش از ۱۹۰۰ شهید است.

ضیا کریم ابراز امیدواری کرد که بر اساس تجزیه و تحلیل عکس‌های هوایی، بارقه‌ای از امید برای یافتن دو مکان جدید از محل دفن دسته جمعی شهدای جنایت اسپایکر ، ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ، این موضوع طی چند ماه آینده مشخص خواهد شد ، افزود : در صورت مثبت بودن نتایج ، احتمال اینکه حتی بتوانیم به مکان های جدیدتری برسیم ، وجود دارد.

ضیا کریم در ادامه گفت : این اداره پس از کاهش سطح آب رودخانه ، از پلیس استان صلاح الدین کمک گرفت و ۶۶ مورد از بقایای جنازه های شهدای رها شده در رودخانه را خارج کرد، این در حالی است که پزشکی نظامی برخی از اجسادی را که بر روی سطح آب شناور بودند را در قبرستان وادی السلام در نجف اشرف به خاک سپردند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر از چند گاهی برخی از متهمان ارتکاب این قتل عام بیرحمانه ، دستگیر می شوند، این اداره با دستگاه قضایی مرتبط است تا در جریان کشف ادله قرار گیرد.

کشتار در پایگاه هوایی اسپایکر کشتاری دسته جمعی بود که به‌دست گروه سنی های تندروی داعش در پایگاه هوایی اسپایکر و کاخ ریاست‌جمهوری صدام در تکریت عراق اتفاق افتاد.

این کشتار پس از سقوط موصل و تکریت و هجوم داعش به پایگاه هوایی اسپایکر در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ شروع شد و چند روز به طول انجامید ، و طی آن ، ۲۰۰۰ دانشجو قتل‌عام شدند.

در زمان سقوط موصل، حدود ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه هوایی اسپایکر حضور داشتند ، که بنابر گزارش منابع، ۳۰۰۰ نفر از آنان توسط عشایر تکریت اسیر شده و به کاخ ریاست‌جمهوری صدام در تکریت منتقل شدند.

سران عشایر عراقی که غالباً از باقیماندگان حزب بعث بودند، به این نتیجه رسیدند تا اسیران شیعه و غیرمسلمان را به قتل برسانند ، قتل‌عام اسیران از ظهر روز ۱۲ ژوئن آغاز شد و در روز ۱۳ ژوئن، اسیران به گروه سنی های تندروی داعش تحویل داده شدند.

پس از برقرار شدن دادگاه شرع گروه سنی های تندروی داعش، باقی مانده ی اسیران شیعه به اعدام محکوم شدند و اسیران سنی به شرط توبه، آزاد شدند.

از همین رو ۲۰۰۰ دانشجوی شیعهٔ غیرمسلح این پایگاه هوایی به‌طور جمعی قتل‌عام شدند ، این کشتار از نظر تعداد قربانیان، بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ پس از حملات ۱۱ سپتامبر است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا