اخبارافغانستانجهان

بیش از سه میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه در سال ۲۰۲۴ در افغانستان نیاز است

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی نوشته است است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در سال جاری میلادی به کمک‌های بی‌درنگ بشری نیازمند هستند.

پیشنهادهای تازه ای برای رفع نیازهای حقوق بشری افغانستان در سال نو میلادی از سوی دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) تهیه شده است.

در این برنامه ی پیشنهادی آمده است که در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲۳.۷ میلیون شهروند افغان در اولویت نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه قرار خواهند داشت که از این میان ۱۷.۳ میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های کمک‌رسانی قرار خواهند گرفت.

بر اساس یافته‌های این نهاد بین المللی، مواد خوراکی، آب آشامیدنی، امکانات بهداشتی و آموزشی از اولویت‌های نیازمندان در سال ۲۰۲۴ در افغانستان خواهد بود که برای تأمین کمک به این افراد نیازمند به ۳.۶ میلیارد دلار نیاز است.

به گفته دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد ، افغانستان در حال حاضر درگیری پیامد‌های چهار دهه جنگ، فقر، بحران تغییرات اقلیمی و موانع موجود بر سر راه مشارکت زنان در زندگی جاری است.

در گزارش اوچا آمده است، تغییرات سیاسی در سال ۲۰۲۱ در شهرها و روستاها ، فرصت‌های معیشتی زندگی مردم را محدود ، و فعالیت اقتصادی زنان را با مشکلات فراوانی نموده است ، بدین لحاظ اقتصاد ضعیف افغانستان را وابسته به کمک‌های بشردوستانه ساخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: نزدیک به نیمی از تمامی شهروندان این کشور در فقر زندگی می‌کنند که این مسئله به ویژه در میان زنان این کشور بالا است ، و ۶۵ درصد خانواده‌ها در افغانستان مشکلات اقتصادی بزرگ را تجربه می کنند.

اوچا با اشاره به محدودیت‌های شدید حکومت‌ طالبان در مورد دختران و زنان نوشته است که وضع محدودیت‌ها بر زنان، دسترسی آنان به کمک‌ها، خدمات را محدود کرده است و در کنار آن بر روند کمک‌های بشردوستانۀ نهادهای مختلف بر افغانستان تاثیر منفی گذاشته است.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با اشاره به محدودیت‌های شدید حکومت‌ طالبان در مورد دختران و زنان نوشته است که وضع محدودیت‌ها بر زنان، دسترسی آنان به کمک‌ها و خدمات را محدود کرده و در کنار آن بر روند کمک‌های بشردوستانۀ نهادهای مختلف بر افغانستان تاثیر منفی گذاشته است.

اوچا ، بیجاشدگان داخلی، بازگشت مهاجران به افغانستان، تغییرات اقلیمی و کمبود بودجه را از چالش‌های عمده‌ای خوانده که نیازهای بشردوستانه را در این کشور افزایش داده است و اما دسترسی افراد آسیب‌پذیر به کمک‌ها را کاهش داده است.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در حالی بر ارائۀ کمک‌های بشردوستانه به بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۴ تأکید می‌کند که برنامۀ جهانی غذا و شمار دیگر از سازمان‌های کمک‌رسان گفته اند که کمک‌های خود را به دلیل کمبود بودجه و ممنوعیت کار دختران و زنان توسط حکومت طالبان کاهش داده اند و یا کاملاً متوقف کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا