اخبارایرانجهان

کمبود شدید دارو ، سرگردانی بیماران و چهل درصد از داروخانه‌های ایران در آستانه ورشکستگی

روند بحران دارو در ایران به نقطه‌ای رسیده است که کارشناسان حوزه دارویی آن را یکی از سخت‌ترین شرایط چند دهه اخیر می‌دانند.

با وجود هشدارها، دولت ایران توان مدیریت بحران دارو را ندارد و ضمن انکار کمبودها، به توصیه کارشناسان این حوزه نیز اهمیت نمی‌دهد.

اکنون روند کمبود داروهای موردنیاز بیماران سرطانی، پیوندی و بیماری‌های خاص در روزهای ماه دوم پاییز موجب نارضایتی مالکان داروخانه‌ها شده است و این افراد در اعتراض به وضع فعلی داروسازان و داروخانه‌داران تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند.

اما دولت با وجود هشدارها توان مدیریت بحران دارو را ندارد و ضمن انکار کمبودها، به توصیه کارشناسان این حوزه نیز اهمیت نمی‌دهد.

در این میان واکنش ابراهیم رئیسی به مسئله کمبود دارو نیز نشان می‌دهد دولت هیچ برنامه مشخصی برای رفع بحران دارویی ندارد ، رئیس دولت سیزدهم، مهرماه سال جاری، در سیزدهمین همایش ملی نخبگان با اشاره به تجمع بیماران خاص در اعتراض به کمبود داروهای موردنیاز گفته بود: «عمر دست خداست.»

اظهارنظر رئیسی در خلاصه‌ترین شکل ممکن بازتاب‌دهنده ناتوانی دولت در رفع بحران دارویی در ایران بود. بحرانی که به‌واسطه آن، تنها بیماران خاص و پیوندی با معضل تهیه دارو مواجه نشده‌اند، بلکه به گفته علی بابایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در شرایط موجود «کشور با کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو» مواجه شده است.

وضعیت بحرانی داروخانه‌ها سبب شده است رئیس انجمن داروسازان ایران، ۱۴ آبان‌ماه، در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی اعلام کند: «داروخانه‌ها برای خرید دارو پول ندارند.»

مشکلات اقتصادی و تعطیلی پی در پی کسب و کارها اکنون به داروخانه‌ها هم کشیده شده و اعلام گردیده که ۴۰ درصد داروخانه‌‌‌داران در آستانه ورشکستگی‌‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا