اخبارجهانجهان اسلام

بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

بیستم ماه جمادی الثانی، مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ثمره ی ازدواج پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها ، هم چنین همسر امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه ، و مادر امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما ، و نیز حضرت زینب و حضرت ام‌کلثوم سلام الله علیهما می باشند.

در رابطه با کیفیت ولادت حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ، شیخ صدوق رحمة اللّه عليه  به سند معتبر از مُفَضّل بن عمر روایت کرده است که چون حضرت خدیجه به حضرت فاطمه باردار شد ، با او در شکم سخن مى گفت ، حضرت خدیجه این ماجرا را از حضرت رسول پنهان مى داشت، پس روزى حضرت داخل منزل شد ، و شنید که حضرت خدیجه با شخصی سخن مى گوید  اما کسى را نزد او ندید، لذا خطاب به او فرمود که اى خدیجه با که سخن مى گوئى؟

حضرت خدیجه گفت: فرزندى که در شکم من است با من سخن مى گوید و مونس من است! حضرت فرمود: اینک جبرئیل مرا خبر مى دهد که این فرزند ، دختر است و او نسل طاهر و با میمنت و با برکت می باشد ، و حق تعالى نسل مرا از او به وجود خواهد آورد، و از نسل او امامان و پیشوایان دین خواهند بود.

حضرت خدیجه چون درد زائیدن در خود احساس کرد ، به سوى زنان قریش ، افرادی را فرستاد که نزد او حاضر شوند ، ایشان در جواب گفتند که نصیحت ما را نشنیدی ، و زن یتیم ابوطالب شدى که فقیر است و مالى ندارد ، ما به این سبب به خانه ی تو نمى آئیم و متوجه امور تو نمى شویم.

حضرت خدیجه چون پیغام ایشان را شنید بسیار اندوهناک گردید ، در این حالت ناگاه دید که چهار زن گندمگون بلند بالا که به زنان بنى هاشم شبیه بودند ، نزد او حاضر شدند ، حضرت خدیجه از دیدن ایشان هراسناک شد.

پس یکى از ایشان گفت اى خدیجه نترس ، که ما رسولان پروردگاریم به سوى تو ، و ما ظهیران و مددکاران توئیم، منم ساره زوجه ابراهیم علیه السلام و دوم آسیه دختر مزاحم است که رفیق تو خواهد بود در بهشت و سوم مریم دختر عِمران است و چهارم کلثوم خواهر موسى بن عمران است و حق تعالى ما را فرستاده است که در وقت ولادت ، نزد تو باشیم و تو را بر این حالت معاونت و یاری نمائیم.

پس آن زنى که در پیش روى حضرت خدیجه بود، حضرت فاطمه را برداشت و به آب کوثرغسل و شستشو داد.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: اَشهدُ اَنْ لااِلهِ اِلا اللّهُ وَ اَنَّ اَبی رَسولُ اللّهِ سیِّدُ الاَنبیاءِ وَ اَنَّ بَعْلی سَیِّدُالاَوْصِیاءِ وَ وُلْدی سادَةُ الاَسْباطِ؛ گواهى مى دهم به یگانگى خدا و به آن که پدرم رسول خدا سید پیغمبران است و شوهرم سید اوصیای پیغمبران است و فرزندانم یعنی ائمه هدی ، آقا و ساداتِ فرزندزاده هاى پیامبر هستند.

در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، جهان تشیع غرق در شادی و سرور است.

حرم های مطهر امامان معصوم و امامزادگان در عراق و ایران، با آذین بندی و برگزاری برخی مراسم ، سالروز ولادت بانوی دو عالم را گرامی می دارند.

همچنین شیعیان جهان در شهرها و کشورهای مختلف، با برگزاری مراسم جشن و شادی، این ولادت فرخنده را ارج نهاده به شادی می پردازند.

در این میان شهر مقدس نجف و حرم مطهر امیرالمومنین علی علیه السلام حال و هوای دیگری دارد.

زائران و محبین اهلبیت علیهم السلام از سراسر عراق به این شهر مقدس و حرم مطهر مشرف شده و ضمن عرض تبریک به آن حضرت، به زیارت می پردازند.

به همین مناسبت مجالس جشن و سرور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در شهر مقدس قم برقرار است ، هم چنین دفاتر و مراکز وابسته به آیت الله العظمی شیرازی نیز میزبان محبان اهل بیت علیهم السلام در سرتا سر جهان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا