آمریکااخبارجهانیمن

تبادل آتش میان بالگردهای آمریکایی و حوثی ها

به گزارش خبرگزارى فرانسه طی دیروز یکشنبه 10 دیماه  10 شبه‌نظامی حوثی در تبادل آتش با کشتی های آمریکایی کشته و دو نفر مجروح شدند.

فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام ، یکشنبه 10 دی (31 دسامبر 2023) اعلام کرد که  ابتدا قایق‌های حوثی به یک کشتی تجاری و بالگردهای نیروی دریایی آمریکا در جنوب دریای سرخ آتش گشودند.

فرماندهی نیروهای آمریکایی در بیانیه اش نوشته که یک کشتی کانتینری متعلق به شرکت بین‌المللی «مرسک» با پرچم سنگاپور دومین تماس اضطراری را در کمتر از 24 ساعت پس از حمله چهار قایق حوثی به آن انجام داد.

فرماندهی مرکزی آمریکا با بیان اینکه بالگردهای آمریکایی به تماس اضطراری این کشتی پاسخ دادند و قایق‌ها به سمت آنها شلیک کردند، افزوده است: «بالگردهای آمریکایی برای دفاع از خود با شلیک گلوله پاسخ دادند و 3 قایق از چهار قایق را غرق و خدمه آنها کشته شدند و قایق چهارم از منطقه متواری شد.»

روز شنبه نیز یک ناوشکن آمریکایی دو موشک بالستیک ضد کشتی پرتاب شده به سوی یک کشتی باری دانمارکی را رهگیری و با شلیک آنها را خنثی کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام»، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که این دو موشک از قلمرو تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی شلیک شده است. همچنین روز جمعه نیز سنتکام اعلام کرد که یک پهپاد و یک موشک بالستیک ضد کشتی در جنوب دریای سرخ که توسط حوثی‌ها پرتاب شده بود، را سرنگون کرده است.

از 19 اکتبر  تا کنون و در تقابل با حمله اسرائیل به غزه مجموعا به 22 کشتی حامل بار به مقصد اسرائیل عبوری از تنگه باب المندب توسط حوثی ها حمله شده است. در این عملیات ها حوثی‌ها بیش از 100 حمله پهپادی و یا توسط موشک‌های بالستیک انجام دادند و 10 کشتی تجاری مرتبط با بیش از 35 کشور مختلف را هدف قرار دادند و بقیه گریخته اند.

حملات حوثی‌ها باعث شد شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ و باب المندب اجتناب نمایند و علیرغم تحمل هزینه‌های اضافی  مسیر  عبوری خود را به سمت جنوب آفریقا تغییر دهند.

آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که در حال دعوت از متحدان خود برای تشکیل یک ائتلاف جهت تامین امنیت دریای سرخ است . هر چند هنوز اعضای اروپایی ناتو به این دعوت پاسخ مثبت نداده اند اما رویترز امروز اعلام کرد که بریتانیا احتمالا به این ائتلاف بپیوندد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا