اخبارافغانستانجهان

کمیته‌ی بین‌المللی نجات: یک سوم کودکان در افغانستان به کار پرزحمت مشغول هستند

کمیته‌ی بین‌المللی نجات (IRC) در تازه‌ترین گزارش خود با تاکید بر این‌که نیازهای ۴۰ درصد کودکان در افغانستان برآورده نشده‌، تاکید کرده‌است که یک سوم کودکان در کشور به کارهای پرزحمت مشغول هستند.

این آژانس روز چهارشنبه، ۶ دی گزارش داده که بسیاری از کودکان به دلیل افزایش فقر پس از تسلط گروه طالبان، توسط خانواده‌های‌شان مجبور به کارهای سخت شده‌اند.

کمیته‌ی بین‌المللی نجات تاکید کرده‌است که نهادهای کمک‌رسان در افغانستان نتوانسته‌اند، حتی حداقل نیازهای ۴۰ درصدی کودکان را تامین کنند.

پیش از این، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده بود که کودکان در افغانستان برای به دست‌آوردن غذای خود مجبور به انجام کارهای سخت و خطرناک هستند.

بر‌اساس گزارشی در سال ۲۰۲۲، در مناطق شمالی افغانستان، (۱۳۱۴۰۰) کودک که برخی از آن‌ها پنج سال سن دارند، از خانواده‌های خود جدا شده و در معرض خشونت و آزار قرار دارند.

سازمان ملل هم‌چنین گزارش داده که در افغانستان دسترسی کودکان به خدمات اولیه به دلیل درگیری‌های طولانی مدت، آوارگی، فقر شدید، ناامنی غذایی، کم‌بود فرصت‌های معیشتی و کم‌بود سرمایه‌گذاری مختل شده‌است و استخدام، سو‌ء استفاده و جنسی افزایش یافته‌است.

قابل ذکر است که گروه طالبان این گزارش سازمان ملل را رد کرده و بر حقوق کودکان در کشور تاکید کرده‌است.

در همین حال با افزایش فقر در افغانستان، تعداد کودکان کار در جاده‌های این کشور افزایش یافته‌است و به نگرانی سازمان‌های حقوق بشر و کودکان تبدیل شده‌است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا