آیت الله العظمی شیرازی : بنابر مشهور ، نپوشانیدن وجه و کفین برای زن اشکال ندارد ، مشروط بر آنکه مرد به او ، از روی ریبه نگاه نکند ، و نگاه نکردن از روی ریبه و شهوت هم از سوی مرد به زن ، و هم از سوی زن به مرد ، واجب است
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی ، در رابطه با حکم نگاه کردن به نامحرم با اشاره به آیه ی ۳۰ سوره نور : قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ، (ای رسول ما) به مردان مؤمن بگو تا چشمها ی خود را (از نگاه ناروا) بپوشانند ، آیه ۳۱ سوره نور : وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ ، و به زنان مؤمن بگو تا چشمهای خود را (از نگاه ناروا) بپوشانند ، فرمودند : غَمض ، با میم ، به معنای بستن چشم است ، اما غَضّ ، بدون میم ، به معنای چشم را پایین انداختن و نگاه نکردن است.
معظم له در ادامه فرمودند : گاه انسان چشم خود را نبسته و چشمان او باز است ، اما نگاه خود را به پایین می اندازد ، تا آنچه در جلوی چشم او قرار گرفته را نبیند ، و مفهوم این آیه هم خطاب به مردان و زنان ، این نوع نگاه کردن از روی ریبه است.

ایشان با تاکید بر اینکه نگاه نکردن از روی ریبه و شهوت هم از سوی مرد و زن و هم از سوی زن به مرد ، واجب است ، فرمودند : بنابر مشهور نپوشانیدن وجه و کفین برای زن ، اگر زینت در صورت نباشد ، اشکال ندارد ، مشروط بر آنکه مرد به او از روی ریبه نگاه نکند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با نظر فقهی آیت الله العظمی سید محمد شیرازی فرمودند : ایشان هم در کتاب الفقه و هم در حاشیه ی عروه ، بنابر نقل مشهور گفته اند اگر زینت در صورت نباشد ، اشکال ندارد ، و حکم شرعی در مساله همین است که که در جایی که نگاه کردن حرام است ، لازم است انسان نگاه نکند و چشم پوشی کند.
معظم له هم چنین در رابطه با جواز کاشت ناخن مصنوعی که در آن روح و حیات وجود ندارد ، برای وضو و غسل ، فرمودند : این کار اگر ضرورت عرفی نباشد ، جایز نیست ، و برای وضو و غسل ، باید آب به بَشَره یعنی سطح بدن برسد ، و چون این کار ، مانع از رسیدن آب به بَشَره است ، باید رفع مانع شود.
ایشان در ادامه به برخی از روایات معتبر ،از بعضی از معصومین از جمله امام صادق ، مبنی بر ستوده شدن سکونت در کربلا اشاره ، و فرمودند : اما در رابطه با سکونت در مکه ی مکرمه ، این مساله در روایت به عنوان کراهت ذکر گردیده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در رابطه با سفر به کربلا حتی در زمانهایی که خطر جانی برای شیعیان وجو داشته ، معصومین نه تنها ، شیعیان را از سفر به کربلا و زیارت امام حسین منع نمی کردند ، بلکه ایشان را توصیه می کردند ، که این مساله در تواریخ و روایات معتبر ذکر گردیده است ، اما در رابطه با حتی سفر مکه ، عنوان شده ، اگر خطر در مسیر راه قرار داشته باشد ، آن سفر اشکال دارد و حتی برخی از فقها فتوا داده اند که اگر انسان به آن سفر رفت ولو جان او محفوظ ماند ، حج او باطل است.
معظم له در رابطه لزوم فحص از کاری که موجب غسل می شود ، فرمودند : اگر فحص موجب نتیجه نشد ، یا فحص موجب ضرر و حرج می شود ، در اینجا علم اجمالی حاصل می شود ، و هم غسل و هم وضو لازم است.
ایشان در رابطه با آب های متنجسی که تصفیه شده و در آب های شهری ، در دسترس مردم قرار دارد ، فرمودند : فقها در این زمینه مستقیما متعرض این بحث نشده اند ، اما از ادله ی فقهی و علمی به دو دلیل ، این آب ها که هزاران برابر آب کر و مانند دریاچه می باشند ، پاک هستند ، دلیل اول آنکه ادله نجاست در این آب ها نیست ، چرا که ادله ی نجاست در آب به مقدار کم ، هم چون آب در ظرف یا در مشت ، جاری می شود ، و شامل آب های زیاد به این مقدار نمی شود ، و علاوه بر آن ، رنگ و بو و مزه ی نجاست ، دیگر در آب ها وجود ندارد ، و دلیل دوم روایتی است که می فرماید : الماء اذا بلغ قدر کرّ لم یحمل خبثا ، لذا به نظر می رسد که این آب ها طاهر است و مصرف آن اشکالی ندارد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : حکم زنی که گمان کرده شوهرش فوت کرده و ازدواج کرده در حالیکه شوهر اول زنده است ، محدوده ای که مصداق همسایه بودن را دارد ، معیار و ملاک درحجیت روایات مَن بَلَغ ، مسئله کَسر و جبر دِلالی و سَندی ، اقرا انبیا و امم گذشته بر ۱۴ معصوم و حضرت زهرا ، احکام شک در رکعت های نماز ، موارد جواز نبش قبر ، حکم غبار غلیظ برای روزه ، لزوم فحص در شبهه موضوعیه مگر در نکاح و طهارت ، حکم نماز قضای غیر عمدی پدر بر ذمه پسر بزرگ ، و موارد تخییر و قصر نماز ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.