اخبارجهان

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان : فاجعه بزرگ انسانی در نوار غزه ادامه دارد ، و شورای امنیت تاکنون نتوانسته خشونت‌ها در غزه را متوقف کند

اجلاس ۳ روزه مجمع جهانی پناهندگان زیر سایه جنگ اسرائیل و حماس از روز چهارشنبه ۲۲ آذر در ژنو سوئیس آغاز شده است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس خواستار برقراری‌ فوری آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان طی سخنانی در افتتاحیه «همایش جهانی پناهندگان ۲۰۲۳» در ژنو خواستار برقراری آتش‌بس فوری و پایداردر غزه شد.

وی در سخنان خود تاکید کرد: یک فاجعه بزرگ انسانی در نوار غزه جریان دارد. شورای امنیت سازمان ملل نیز موفق به توقف خشونت در غزه نشده است.

به گفته گراندی، مناقشه حماس و اسرائیل موجب رنج و مرگ غیرنظامیان شده و افراد بسیاری را آواره کرده است که این تهدیدی برای منطقه به شمار می‌رود.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم چنین افزود: ۱۱۴ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل آزار و اذیت، نقض حقوق بشر، خشونت، درگیری‌های مسلحانه و ناآرامی‌های جدی اجتماعی آواره شده‌اند ، این رقم نشان دهنده تعداد آوارگان و پناهندگان است.

گراندی با اشاره به برخی گزارش‌ها در مورد احتمال قطع کمک‌های سوئیس به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا)، ابراز امیدواری کرد این کشور به حمایت مالی خود از اونروا ادامه دهد.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل اونروا هم در سخنانی در مجمع جهانی پناهندگان، با اشاره به جنگ حماس و اسرائیل گفت: «زمان و گزینه‌های ممکن برای مردم غزه رو به اتمام است.»

او افزود ساکنان غزه با تاریک‌ترین فصل از تاریخ خود از سال ۱۹۴۸ روبه‌رو هستند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن، بحران غزه را محور سخنان خود در مجمع جهانی پناهندگان قرار داد و اعلام کرد بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار فلسطینی در نوار غزه که اکثریت آنان را پناهجویان تشکیل می‌دهند، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

از دیگر نکات برجسته روز اول برگزاری اجلاس مجمع جهانی پناهندگان، اظهارات اندرو میچل، وزیر توسعه بریتانیا بود.

او در حاشیه این اجلاس به خبرگزاری فرانسه گفت از مخالفت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با طرح لندن برای اخراج مهاجران غیرقانونی به رواندا شگفت‌زده است.

هم‌زمان با اولین روز مجمع جهانی پناهندگان، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا توانست اولین مرحله از تصویب لایحه مهاجرتی خود را در پارلمان با موفقیت پشت سر بگذارد.

کریستینه شرانر بورگنر، رئیس دبیرخانه امور مهاجرت سوئیس، یاسین اکرم سریم معاون وزیر امور خارجه ترکیه، مقامات سازمان ملل در سطح عالی از بسیاری کشورها در «همایش جهانی پناهندگان ۲۰۲۳» حضور یافتند.

در حالی که بمباران مناطق مختلف نوار غزه و حملات توپخانه ای ارتش اسرائیل علیه این مناطق همچنان ادامه دارد فعالان خبری از اوضاع وخیم پناهگاه‌های آوارگان فلسطینی سخن می‌گویند

سازمان پزشکان بدون مرز هم از رهبران اتحادیه اروپا خواسته است از خونریزی فاجعه‌بار بیشتر در غزه جلوگیری کنند.

درخواست این سازمان امداد که خدمات پزشکی،‌ درمانی ارائه می‌کند در آستانه دیدار رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل صورت گرفته‌است.

سازمان پزشکان بدون مرز در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئيتر سابق) نوشته است که از تک تک رهبران اتحادیه اروپا خواسته‌اند «هر چه در توان دارند برای حفظ جان و عزت فلسطینیانی که در غزه گرفتار شده‌اند انجام دهند.»

آنها از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا خواسته‌اند که از موقعیت منحصر به فرد خود استفاده کنند و اسرائیل را متقاعد کنند که «بمباران بی‌حساب و کتاب غزه را متوقف کند و مردم را از این وحشت غیرقابل تصور در امان بدارند.»

اجلاس شورای اروپایی قرار است فردا با شرکت رهبران کشورهای این اتحادیه پنجشنبه و جمعه برگزار می شود

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا