آفریقااخبارجهان

بر اثر حمله پهپادی اشتباهی ارتش نیجریه ، ده‌ها روستایی کشته شدند

«بولا تینوبو» رئیس جمهور نیجریه روز سه‌شنبه دستور داد تا تحقیقات کاملی درباره حمله اشتباه پهپاد ارتش این کشور که به کشته شدن دستکم ۸۵ نفر از جمله زنان و کودکان روستایی در شمال «کادونا» منجر شد، انجام شود.

به گزارش فرانس۲۴، برخورد پهپادهای ارتش نیجریه به روستای «تودون بیری» به مرگ دست کم ۸۵ تن از مسلمانانی شد که در مراسم عید شرکت کرده بودند.

در پی این حادثه، بولا احمد تینوبو، رییس جمهور نیجریه ضمن ابراز «خشم» از وقوع این حادثه، دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری نیجریه آمده است: رییس جمهور تینوبو این حادثه را بسیار شوم، آزاردهنده و دردناک توصیف کرد و با ابراز خشم و اندوه خواستار آغاز تحقیقات دراین‌باره شده است.

ارتش نیجریه آمار دقیق قربانیان را ارائه نکرده است اما به گفته ساکنان این روستا، دست کم ۸۵ نفر که عمده آنها زنان و کودکان بودند، کشته شدند.

سخنگوی ارتش نیجریه در این رابطه گفت که نیروهایی که در حال انجام گشت‌های هوایی بودند افرادی را مشاهده کردند و به دلیل تحلیل اشتباه ، آن‌ها‌را شبه نظامیان و راهزن تصور کرده و با پهپاد به آن‌ها حمله کردند.

حمله پهپادی اشتباهی ارتش نیجریه در اواخر روز یکشنبه به «تودون بیری»، دهکده‌ای در شمال غرب نیجریه، جان ده‌ها روستایی را که در یک مراسم عید ، دور هم آمده بودند گرفت و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

سازمان ملی مدیریت بحران نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دفتر منطقه شمال غرب ، درباره مرگ ۸۵ نفر و ادامه جستجوها برای یافتن اجساد بیشتر، جزئیاتی از مقامات محلی دریافت کرده است.

نیروهای مسلح نیجریه به طور معمول برای مبارزه با شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی مستقر در شمال غرب و شرق این کشور، از حملات هوایی بهره می‌برند.

گفتنی است که گروه‌های شورشی و تروریستی در نیجریه با حمله به روستاها اقدام به گروگان‌گیری می‌کنند ، در پی این درگیری‌ها بین این گروه‌ها و ارتش نیجریه، از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند ، به طوری که بمباران‌های ارتش نیجریه پیش‌تر نیز به اهداف غیرنظامی برخورد کرده بود.

فرمانده ارتش نیجریه روز سه شنبه از روستای« توندونی بری» بازدید و از ساکنان آن بابت حمله هوایی اشتباه عذرخواهی کرد ، در بیمارستان کادونا که مجروحان تحت درمان بودند، او قول داد که هزینه ی درمان مجروحان را تقبل کرده و صورت حساب آنها را پرداخت کند.

کادونا در ۱۶۳ کیلومتری شهر «آبوجا» پایتخت و میان ایالت‌های شمال غربی و شمال مرکزی قرار دارد که با آدم ربایی و کشتار شبه نظامیان دست و پنجه نرم می‌کند.

شمال غربی نیجریه یکی از پر هرج و مرج‌ترین مناطق این کشور آفریقایی است ، تخمین زده شده که ۳۰۰۰۰ راهزن مسلح در این منطقه حضور دارند ، مقام‌های دولتی نیجریه اعلام کرده‌اند که راهزنان با گروه تروریستی بوکوحرام در ارتباط هستند.

بوکو حرام در سال ۲۰۰۹ یک شورش و جنگ خونین را در شمال شرقی نیجریه به راه انداخت و بتدریج دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه گسترش داد ، این گروه تروریستی همچنین در سال ۲۰۱۵ ارتباط و بیعت خود را با گروه سنی های تندروی داعش اعلام کرد.

سازمان مدیریت امداد نیجریه آمار رسمی کشته شدگان را ۸۵ نفر و ۶۶ مجروح اعلام کرد. شاهدان گفتند که شمار بیشتری کشته شده‌اند.

بنابر اعلام دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل، در نتیجه فعالیتهای تروریستی یک دهه‌ اخیر بوکوحرام در نیجریه، بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته و نزدیک به ۳ میلیون تن بی خانمان شده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا