اخبارافغانستانجهان

دیده‌بان حقوق بشر: سیاست‌های نادرست طالبان، مکاتب پسرانه را نیز با شکست مواجه کرده است

دیده‌‌بان حقوق بشر درباره وضع مکاتب پسرانه در افغانستان تحت سلطه گروه طا.لبان گزارشی منتشر کرده و گفته که سیاست‌های آموزشی نادرست طالبان در افغانستان، به پسران نیز آسیب رسانده است.

این گزارش ۱۹ صفحه‌ای بامداد چهارشنبه، ۱۵ آذر، تحت عنوان «مکاتب پسرانه هم شکست می‌خورند؛ تاثیر طالبان بر آموزش پسران در افغانستان» منتشر شده است.

براساس این گزارش، اقدامات طالبان مبنی ‌بر اخراج آموزگاران زن، تنبیه بدنی دانش‌آموزان و تغییرات واپس‌گرایانه در نصاب آموزشی، مکاتب پسرانه را هم با شکست مواجه کرده است.

به گفته این نهاد، در حالی که منع آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم و محرومیت آنان از دانشگاه، سرخط رسانه‌های جهان بوده، به آسیب‌های جدی اقدامات طالبان به آموزش پسران توجه کمتری صورت گرفته است.

پژوهشگران این گزارش گفته اند که طا.لبان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم آموزشی افغانستان برای پسران و همچنان دختران وارد می‌کند.

آن‌ها با آسیب‌رساندن به کل سیستم آموزشی در افغانستان، خطر پرورش نسلی را ایجاد می‌کنند که از آموزش با کیفیت محروم‌ هستند.

به گفته این نهاد، طالبان تمام آموزگاران زن مکاتب پسرانه را اخراج کرده‌اند و حذف آنان از مکاتب پسرانه سبب شده است که دانش‌آموزان پسر به دست آموزگاران غیرحرفه ای مرد آموزش ببینند یا حتی مجبور شوند به حضور در صنف‌های بدون آموزگار شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا