اخبارجهانعراق

بیش از ۳۰۰۰ قربانی، نه ۱۷۰۰ نفر ، جزئیات جدید درباره ی جنایت و قتل عام اسپایکر

جنایت و قتل عام در پایگاه هوایی اسپایکر ، کشتاری دسته جمعی بود که به‌دست گروه سنی های تندروی داعش در پایگاه هوایی اسپایکر و کاخ ریاست‌جمهوری صدام در تکریت عراق اتفاق افتاد.

این کشتار پس از سقوط موصل و تکریت و هجوم داعش به پایگاه هوایی اسپایکر در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ شروع شد و چند روز به طول انجامید.

تاکنون گفته می شد در این واقعه، ۱٬۰۹۵ تا ۱٬۷۰۰ دانشجو قتل‌عام شدند ، اما هم اکنون رئیس دادگاه کیفری الرصافه پرده از ابعاد گسترده تر این جنایت برداشته است.

ضیاء الکنانی، رئیس دادگاه کیفری الرصافه، آخرین مطالب به دست آمده از جنایت «اسپایکر» را فاش کرد.

وی با اشاره به این که در میان قربانیان ، تعدادی از دانشجویان شهید نیز وجود دارد ، تاکید کرد که نیروهای امنیتی تا کنون ، تعداد زیادی از تروریست هایی را که مرتکب این جنایت شده بودند را دستگیر کرده اند.

به گزارش سومریه نیوز ، الکنانی در گفت‌وگو با روزنامه القضاء با بیان اینکه جنایت اسپایکر که توسط گروه‌ سنی های تندروی داعش صورت گرفته ، جنایت علیه بشریت تلقی شده و در سطح بین‌المللی محکوم شده است، گفت: در این جنایت تکان دهنده بیش از ۳۰۰۰ دانشجو بدون هیچ گناهی جان باختند ، آنها دانشجویانی بودند که به عنوان کادر نیروهای امنیتی ، هنوز آغاز به کار و فعالیت ننموده ، و دوره ی آموزشی خود را می گذاندند.

وی در ادامه افزود: شورای عالی قضایی به ریاست‌ دادگاه های استیناف در تمام مناطق عراق و دادگاه‌های تحقیقاتی تخصصی در بررسی پرونده‌های تروریسم دستور پیگیری داده تا همه کسانی که در این جنایت مشارکت داشتند، تعقیب و محاکمه شوند.

الکنانی تصریح کرد: بر اساس تصمیمات قوه قضائیه، تمامی دستگاه های امنیتی در عراق ، با جدیت در حال پیگیری این پرونده هستند ، و اکثر تروریست هایی را که مرتکب این جنایت شده اند ، دستگیر و بیشتر آنها محاکمه و به مجازات اعدام محکوم شده اند.

رئیس دادگاه کیفری الرصافه ضمن تاکید بر پیگیری جدی این پرونده در سطح کشوری و بین المللی ، هم چنین خاطرنشان کرد: اکثر مرتکبین این جنایت ، طبق قانون مجازات شدند، علاوه بر این که تمامی این احکام ، قطعی بوده و باقیمانده این تروریست ها در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

وی در ادامه گفت : علاوه بر صدور احکام قضایی برای مجرمان ، مصادره اموال منقول و غیرمنقول ، و صدور حکم دستگیری آنها در سراسر عراق و پلیس بین‌المللی اینترپل و جلوگیری از سفر آنها به خارج از کشور ، در دستور کار قرار گرفته و به تمامی مراکز ذیربط ابلاغ شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: دادگاه کیفری مرکزی با تلاش فراوان به پیگیری و تعقیب عاملان جنایت اسپایکر که هنوز دستگیر نشده اند ، ادامه می دهد.

گفتنی است گروه سنی های تندروی داعش ، یک روز پس از حمله به استان نینوا ، در ژوئن ۲۰۱۴ ، قتل عام و جنایت اسپایکر را در جریان تهاجم خود به استان صلاح الدین مرتکب شد.

سازمان ملل این کشتار را ، جنایت نسل کشی توصیف کرد، چرا که گروه سنی های تندروی داعش در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ ، این قتل عام فجیع که به «فاجعه ی دوران معاصر» مشهور شده را انجام دادند و نزدیک به ۲۰۰۰ دانشجوی غیرمسلح را در دانشکده نیروی هوایی در شهر تکریت در شمال بغداد، که قبلا به عنوان (پایگاه آمریکایی اسپایکر) شناخته می شد ، قتل عام کردند.

این کشتار به نمادی از وحشیگری گروه سنی های تندروی داعش تبدیل شد که طی آن تروریست ها ، دانشجویان غیرمسلح دانشکده نیروی هوایی را به محل کاخ ریاست جمهوری مشرف بر رودخانه دجله برده و جنایت فجیع خود را با شلیک گلوله و انداختن اجساد قربانیان در رودخانه دجله ، مرتکب شدند.

جامعه جهانی نیز این جنایت تکان دهنده را محکوم کرده و ائتلاف بین المللی برای مقابله با این سازمان تروریستی تشکیل داد ، و برای خشکاندن منابع مالی و منابع فکری آن ها که خطری برای بشریت است، تلاش نمود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا