اخبارجهانجهان اسلام

آغاز دهه فاطمیه بنابر روایت ۷۵ روز ، و برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت صدیقه ی طاهره در سر تا سر دنیا

در آستانه دهه فاطمیه، مجالس عزاداری در سرتاسر جهان برقرار
شده است ، و این روزها عتبات، حسینه ها ، و مراکز فرهنگی دنیا شاهد سوگواری برای حضرت صدیقه ی طاهره است.

بر همین اساس حرم های مطهر ائمه اطهار سلام الله علیهم در عراق ، با پرچم سیاه رنگ و پارچه نوشته های مشکی رنگ، سیاه پوش گردیده ، و مراسم مختلف سخنرانی و عزاداری توسط آستان های مقدس در شهرهای مختلف عراق برگزار خواهد شد.

به همین مناسبت هم چنین مجالس عزاداری و سوگواری در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در شهر مقدس قم برقرار است ، هم چنین دفاتر و مراکز وابسته به آیت الله العظمی شیرازی نیز میزبان عزاداران و محبان اهل بیت علیهم السلام در سرتا سر جهان است.

سیزدهم جمادی الاول ، بر اساس برخی از روایات ، ۷۵ روز پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله ، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد.

به همین مناسبت دهم تا نوزدهم جمادی الاول به عنوان دهه فاطمیه نامگذاری گردیده است.

پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، حوادث دردناکی برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رخ داد و در نهایت منجر به شهادت آن حضرت در سال ۱۱ هجری قمری شد.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ثمره ی ازدواج پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها ، هم چنین همسر امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه ، و مادر امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما ، و نیز حضرت زینب و حضرت ام‌کلثوم سلام الله علیهما می باشند.

بر اساس منابع معتبر ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از مقام عصمت کبری برخوردارند ، و  فضایل و کمالات ایشان، همانند فضایل دیگر معصومین علیهم السلام است ، و برای تولدشان به خاتم پیامبران ، رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین بشارت داده شد: « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ : ما برای تو خیر فراوان عطا کردیم».

برای درک مقام معنوی و فضایل آن حضرت، کافی است که برخی از روایات رسیده از پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ را از خاطر بگذرانیم : اولین کسی که داخل بهشت می‌شود، فاطمه است ، هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است ، فاطمه عزیزترین و محبوب‌ترین مردم برای من است ، حسن و حسین بعد از من و پدرشان بهترین اهل زمین‌اند و مادرشان برترین زنان اهل زمین است ، اگر تمام خوبی‌ها به شکل یک شخص مجسّم شود ، آن شخص فاطمه است! ، و فاطمه از آن هم بالاتر است ، دخترم فاطمه از لحاظ اصالت و شرافت و کرامت، برترین فرد زمین است.

سَیّدَةُ نِساءِ الْعالَمین به ‌معنای سرور زنان جهان از القاب و فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد ، این لقب در منابع شیعه و اهل تسنن از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها عطا شده است.

امام علی علیه السلام نیز حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها را به این لقب خوانده‌ اند ، این لقب در برخی زیارت‌نامه‌ها همچون زیارت‌نامه امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیها و زیارت عاشورا نیز آمده است ، برخی نقل آن از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را متواتر شمرده‌اند.

اگر چه در برخی منابع ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، به همراه مریم دختر عمران، آسیه همسر فرعون و خدیجه دختر خویلد، سرور زنان عالم خوانده شده‌اند ، اما در روایت آمده که مریم، آسیه و خدیجه برترین زنانِ عصر خود بوده‌اند و فاطمه برترین زنان در تمام اعصار ، و در دو عالم است.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به تازگی در یکی از نشست های علمی فرمودند : در ادله و روایات استفاده شده که امیرالمومنین افضل از بقیه ائمه هستند ، و بعد از آن ، حضرت زهرا افضل هستند ، و پس از ایشان ، امام حسن افضل هستند و بعد هم امام حسین علیه السلام ، افضل هستند.

معظم له در ادامه فرمودند : همه ی ائمه علیهم السلام ، امامت دارند ، غیر از حضرت زهرا سلام الله علیها که امامت ندارند ، اما حجیت دارند ، و حجت بر مردم هستند ، امامت یعنی ریاست بر دین و دنیا ، و حضرت زهرا سلام الله علیها حجت بر مردم هستند ، و افضل از فرزندان معصوم و ائمه ی خود هستند ، اما در ادله برای حضرت زهرا سلام الله علیها ، امامت ذکر نشده و به عنوان حجت بر مردم معرفی شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا