اخباراروپاجهان

مسلمانان و مهاجران هلند از پیروزی حزب راست افراطی شوکه شدند

پیروزی غیرمنتظره و خبرساز خیرت ویلدرس، سیاستمدار جنجالی راست افراطی در انتخابات هلند، به سرخط داغ رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

خیرت ویلدرس، سیاستمدار راست افراطی هلندی، پس از پیروزی غیرمنتظره در انتخابات روز گذشته این کشور، برای جلب احزاب رقیب برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش می‌کند.

مسلمانان حدود ۵ درصد از جمعیت ۱۸ میلیون نفری هلند را تشکیل می‌دهند.

محسن کوکتاس، رئیس سازمان مسلمانان هلند از نتیجه انتخابات این کشور به عنوان اتفاقی «تکان‌دهنده» یاد کرد.

او همچنین گفت که مسلمانان با پیروزی غیرمنتظره «حزب آزادی» دیگر احساس امنیت نمی‌کنند.

«حزب آزادی» در انتخابات روز چهارشنبه یکم آذر، ۳۷ کرسی در پارلمان به دست آورد ، این حزب تعداد کرسی‌های پارلمانی خود را در مقایسه با انتخابات پیشین بیش از دو برابر کرده است.

ویلدرس ۶۰ ساله از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا است و خواستار رای‌گیری درباره خروج هلند از این اتحادیه «Nexit» شده است.

برنامه حزب او همچنان شامل ممنوع کردن قرآن، مساجد و حجاب اسلامی در هلند است ، با این حال ویلدرس در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته است اولویت کنونی مباحث این چنینی نخواهد بود.

سیاستمداری که گاهی او را ترامپ هلند می‌خوانند، بخشی از این تشبیه ، به خاطر موهای رنگ‌کرده و پف‌کرده ی این سیاستمدار ، و بخشی هم به دلیل لحن و بیان تند و آتشین او می باشد.

در روزهای اخیر در آرژانتین نیز خاویر میلی، نامزد راست افراطی، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

خیرت ویلدرس می‌گوید که قصد دارد هلند را در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد و این کشور را به هلندی‌ها برگرداند، ترجیع‌بندی مشابه آنچه دونالد ترامپ برای برگرداندن عظمت به آمریکا به کار می‌برد یا شعار جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که می‌گوید «اول ایتالیا و ایتالیایی‌ها!»

ویلدرز که دیدگاهی به شدت اسلام ستیزانه دارد، در سخنان خود پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات گفت:” دیگر کسی نمی‌تواند پی‌ وی ‌وی را نادیده بگیرد و ما حکومت تشکیل خواهیم داد.”

ویلدرز نیز همچون دونالد ترامپ که شعار “اول آمریکا” را دنبال می کند، شعار” اول هلند” را مطرح کرده و بر این اساس خواهان خروج از اتحادیه اروپاست.

او همچنین خواستار محدودیت ها و ممنوعیت های شدیدی روی مسلمانان هلند و مراکز اسلامی و مساجد است و برنامه ممنوعیت روسری در اماکن دولتی را دنبال می کند ، وی همچنین خواستار توقف کامل پذیرش پناهجویان و مهاجران در هلند است.

بسیاری در اروپا با نگرانی به پیروزی چشمگیر ویلدرس واکنش نشان دادند ، چرا که پیروزی ویلدرس ۶۰ ساله اتحادیه اروپا را با نگرانی مواجه کرده به ویژه آن که او وعده داده که یک همه‌پرسی در مورد اینکه آیا هلند باید در اتحادیه اروپا بماند یا نه برگزار کند.

اما ملی‌گرایان راستگرا در سرتاسر اروپا برای تبریک به این سیاستمدار پوپولیست صف کشیده‌اند.

رهبر حزب راست افراطی اسپانیا گفته که اروپایی‌ها به طور فزاینده‌ای خواستار دفاع از ملت‌های خود، مرزها و حقوقشان هستند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر ملیگرای مجارستان نیز در شبکه ایکس نوشت که «بادهای تغییر» در حال وزیدن در اروپاست.

برای رهبر حزب راست افراطی فرانسه مارین لوپن، نیز این نتیجه «دلبستگی فزاینده به دفاع از هویت ملی را تایید می‌کند.»

با این حال پس از پیروزی جناح راست افراطی هلند در انتخابات پارلمانی این کشور، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این حزب برای متقاعد کردن رقبای خود برای تشکیل ائتلاف دچار چالش بزرگی است.

او برای تشکیل حکومت و بیرون آمدن از وضعیت ۲۵ ساله اپوزیسیون، باید دستکم با ۲ حزب دیگر ائتلاف کند و در صورتی که بتواند چنین ائتلافی تاریخی را شکل دهد باید نظر دیگر احزاب راست میانه را به سمت خود جلب کند که کار چندان راحتی برای او نخواهد بود؛ چون روسای 3 حزب اصلی دیگر هلند پیشتر اعلام کرده اند حاضر به ائتلاف با حزب برای آزادی نخواهند بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا