اخبارافغانستانجهان

اعلامیه مشترک 9 سازمان حقوق بشری: دادگاه بین‌المللی کیفری عاملان جنایات در افغانستان را پاسخگو بسازد

دست‌کم نُه سازمان حقوق‌ بشری تحت عنوان «اتحاد برای حقوق بشر در افغانستان» در اعلامیه ای مشترک گفته ‌اند که حملات سرکوب‌گرانه و فزاینده ی طالبان بر حقوق زنان و دختران، منجر به وخامت اوضاع و تعمیق بحران شده است.

این سازمان‌ها از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، خانه آزادی، سازمان جهانی علیه شکنجه، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر روز جمعه، 18 اسفند، به مناسبت روز جهانی زن درباره افغانستان اعلامیه ای مشترک صادر کردند. با این وصف، اعضای اتحاد برای حقوق بشر افغانستان، از جامعه جهانی خواسته ‌اند که در زمینه ی حمایت از حقوق بشر در این کشور همبستگی داشته باشند.

آنان همچنان می‌خواهند که دادگاه بین‌المللی کیفری عاملان ارتکاب جنایات علیه زنان در افغانستان را پاسخگو سازد و عدالت را تامین کند. این نهادها با اشاره به‌ محدودیت‌های وضع‌شده بر مردم به‌ویژه زنان و دختران اقلیت‌های مذهبی و قومی گفته‌اند که این محدودیت‌ها منجر به تشدید ناامنی مالی و نابرابری‌های جنسیتی شده است.

اعلامیه این نهادها همزمان با هشتم مارس روز جهانی زن، در حالی تجلیل می‌شود که با تسلط دوباره طالبان در افغانستان، زنان از آزادی، حق آموزش، تحصیل و کار محروم شده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا