اخبارجهانجهان اسلام

توافق اسرائیل و حماس برای وقفه‌ای چهار روزه و آزادی ۵۰ گروگان ، قطر می‌گوید آغاز وقفه به‌زودی اعلام می‌شود

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، کابینه اسرائیل به صورت رسمی توافق مبادله اسرا با جنبش حماس را در مقابل آتش‌بس چهار روزه پذیرفته و تائید کرده است.

بر اساس این توافق، صدها کامیون ویژه حامل کمک‌های بشر دوستانه، درمانی و سوخت وارد همه مناطق غزه بدون استثنا خواهد شد.

کابینه اسرائیل که از سه‌شنبه شب با حضور ۳۸ عضو دولت بنیامین نتانیاهو تشکیل جلسه داده بود، پس از شش ساعت جلسه فشرده در ساعات اولیه صبح چهارشنبه، اول آذر و چهل‌و‌هفتمین روز جنگ، طرح آزادی دست‌کم ۵۰ گروگان شامل کودکان و زنان در اختیار حماس در مقابل آتش‌بس چهار روزه را تایید کرد.

انتظار می‌رود این طرح در بازه زمانی ۲۴ ساعته ی فرصت اعتراض به آن در دادگاه عالی اسرائیل ، با مانعی برخورد نکند.

پس از آن احتمالا روند توقف موقت درگیری‌ها و آزادی گروگان‌ها از روز پنجشنبه یا جمعه آغاز خواهد شد.

روزنامه هاآرتص می‌گوید این توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی است و ممکن است حماس در توافق با دیگر کشورها همزمان گروگان‌های غیراسرائیلی را نیز آزاد کند.

براساس این توافق که مورد حمایت ارتش اسرائیل، موساد و شین‌بت قرار دارد و با رای اکثریت به تصویب رسیده است، عملیات زمینی و هوایی اسرائیل در غزه به مدت چهار روز متوقف می‌شود و به ازای آزادی هر ۱۰ گروگان بیشتر، آتش‌بس برای یک روز دیگر تمدید می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صلیب سرخ قادر خواهد بود از گروگان‌هایی که هنوز آزاد نشده‌اند بازدید کند و دارو در اختیار آنها بگذارد.

حماس ادعا می‌کند که هنوز موقعیت همه گروگان‌ها را نمی‌داند و گفته می‌شود که قرار است در مدت آتش‌بس موقت، این گروگان‌ها را پیدا کند.

در بیانیه دولت اسرائیل به امتیازهایی که به حماس داده شده، اشاره نشده است اما پیش‌تر گفته شده بود که در مقابل آزادی گروگان‌های در اختیار حماس، تعدادی از زندانیان فلسطینی شامل زنان و نوجوانان از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

برخی منابع تعداد فلسطینیانی که در این مرحله آزاد می‌شوند را ۱۵۰ نفر اعلام کرده‌اند که هنوز به‌طور رسمی تایید نشده است.

برخی گزارش‌ها هم به افزایش کمک‌رسانی به غزه در این مدت اشاره دارد.

در بیانیه دولت اسرائیل تاکید شده است که ارتش به جنگ برای بازگرداندن همه گروگان‌ها و نابود کردن حماس و اطمینان از اینکه تهدید دیگری از غزه متوجه امنیت اسرائیل نیست، ادامه خواهد داد.

نتانیاهو پیش‌تر گفته بود که این آتش‌بس موقت به معنی پایان کارزار اسرائیل در غزه نیست.

بر اساس بیانیه حماس هم به موجب این توافق، صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثنا در شمال و جنوب وارد خواهد شد و طی آن ۵۰ تن از بازداشتی‌های اسرائیلی که زنان و کودکان هستند، در مقابل آزادی ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی آزاد خواهند شد.

در بیانیه حماس آمده است: پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی، اعلام می‌کنیم که با یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش بس انسان دوستانه و موقت ، به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم.

حماس در ادامه بیانیه خود مفاد این توافق را اعلام کرد که بر اساس آن، درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش اسرائیل در همه مناطق غزه و نیز جابه جایی خودروهای زرهی این رژیم در این منطقه متوقف خواهد شد.

حماس افزوده است: ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد.

در ادامه این توافق آمده است: حملات و پرواز جنگنده‌ – بمب افکن های اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب غزه و در شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدظهر متوقف خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا از «رهبری حساس و همراهی» سران قطر و مصر در راه رسیدن به توافق قدردانی کرد ، جو بایدن همچنین «تعهد» بنیامین نتانیاهو به حمایت از برقراری وقفه را ستود ، رئیس‌جمور آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرده که دختربچه سه‌ساله آمریکایی- اسرائیلی، در میان گروگان‌هایی باشد که آزاد خواهند شد.

نخست‌وزیر قطر هم که نقش مهمی در میانجیگری بین حماس و اسرائیل داشت، ضمن تشکر از همراهی مصر و آمریکا، ابراز امیدواری کرد که این وقفه، راه را برای «پایان جنگ» هموار کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا