اخبارجهانجهان اسلام

علما و فعالان مسلمان شیعه و سنی تصمیم ممنوعیت فروش محصولات حلال در هند را محکوم کردند

در ادامه فشارها  و محدودیت ها علیه جامعه مسلمانان در هند، دولت افراط گرای هندوی این کشور، با صدور دستورالعملی ، ممنوعیت فروش و تبلیغ محصولات حلال در هند را صادر کرد.

گروهی از علمای مسلمان، از جمله روحانیون شیعه، در ایالت اوتار پرادش هند، تصمیم دولت برای ممنوعیت فروش محصولات حلال در این ایالت را محکوم کردند.

اقدامی که به عنوان نقض آشکار حقوق مسلمانان در خوردن غذاهای حلال توصیف شد.

به گزارش خبرگزاری اخبار روزنامه آزاد در این رابطه نوشت: علما و فعالان مسلمان، از جمله روحانیون شیعه در ایالت اوتار پرادش تحت حاکمیت هندوها تصمیم دولت برای جلوگیری از فروش مواد غذایی حلال و تبلیغ محصولات آن ها را در بازارهای محلی محکوم کردند.

این روزنامه به نقل از فعالان یاد شده نوشت: مسلمانان باید در آنچه می خورند یا مصرف می کنند بر اساس اعتقاد مذهبی خود از آزادی برخوردار باشند.

هیات حقوق شخصی مسلمانان سراسر هند (AIMPLB)  نیز ضمن اعلام موضع در این رابطه گفت: هیچ چیز غیرقانونی در صدور گواهی حلال وجود ندارد.

دکتر قاسم رسول الیاس سخنگوی این هیات اظهار داشت: اسلام در مورد برخی از چیزهایی که خوردن آنها جایز نیست ، محدودیت هایی دارد ، لذا صدور گواهی حلال برای برخی از کالاها ، خرید چیزهایی که شرعاً مجاز است را برای جامعه مسلمانان آسان تر می نماید.

در همین حال، جمعیت علمای هند در پی ممنوعیت فروش و تبلیغ محصولات حلال توسط دولت،  بیانیه ای صادر کرد و با اشاره به اینکه این جمعیت ، دارای مجوز قانونی برای صدور گواهی حلال و معتبر از وزارت بازرگانی است ، تاکید کرد که تاکنون  گواهی های حلال خود را به صورت شفاف و صادقانه صادرمی نموده است.

گفتنی است که اعمال این گونه سیاست ها بر علیه مسلمانان در حالی صورت می گیرد که پژوهشگران تاکید کردند که ممنوعیت فروش و تبلیغ محصولات حلال گواهی شده ،مانع صادرات بیشتر در کشور و کاهش رونق اقتصاد محلی می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا