اخبارجهان

آیت الله العظمی شیرازی : عالمه ی غیر معلمه به معنای داشتن علم لَدُنّی در حضرت زینب سلام الله علیها می باشد ، اما دلیل داریم که عصمت کبری فقط مخصوص ۱۴ نفر است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه چهارم جمادی الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی ، در این نشست ، در رابطه با برخی از صفات حضرت زینب سلام الله علیها ، هم چون عارفه، فاضله، معصومه صغری، عالمه غیر معلمه، نائبة الحسین، عقیلة النساء، فصیحة ، بلیغة ، فرمودند : تمامی این صفات ، مقام حضرت زینب سلام الله علیها را بیان می کنند ، اما دلیل داریم که عصمت کبری مخصوص ۱۴ نفر است ، و حضرت زینب در مرتبه ای پس از عصمت کبری قرار دارند ، و به همین صورت ، بزرگوارانی هم چون حضرت علی اکبر و حضرت ابالفضل العباس در مرتبه های بعد هستند.

معظم له در رابطه با صفت عالمه ی غیر معلمه برای حضرت زینب فرمودند : حضرت زینب سلام الله علیها ، علم لَدُنّی داشته اند ، اما این بدان معنا نیست که معصوم پانزدهم باشند ، چرا که عصمت کبری ، مختص به ۱۴ نفر است ، و مقام حضرت زینب ، در مرتبه ی پس از آن ۱۴ بزرگوار قرار می گیرد.

ایشان در رابطه با مکان دفن حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند : مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتابی به نام دعا و زیارت دارند ، که در آن جا ذکر می کنند که امیرالمومنین سه دختر داشتند که نام هر سه زینب و کنیه آن ها ام کلثوم بود ، دو نفر از این بزرگواران ، هم دختر امیرالمومنین و هم دختر فاطمه زهرا بودند ، که مشهور به زینب و ام کلثوم هستند ، و اسم حضرت ام کلثوم هم زینب بوده است ، نفر سوم دختر امیرالمومنین بوده اما از فاطمه زهرا نبوده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در کتاب دعا و زیارت ، از برخی علما نقل شده که سومین دختر امیرالمومنین که اسم او هم زینب و کنیه اش ام کلثوم بوده ، و مادرش حضرت زهرا نبوده و از همه هم کوچکتر بوده ، در زمانی که امام حسین زنده بودند ، در مدینه از دنیا رفته ، و امام حسین ، او را تشییع و دفن نموده اند.

معظم له در رابطه با محل دفن هر سه فرزند امیرالمومنین به نام زینب و کنیه ام کلثوم ، فرمودند : زینب کبری در دمشق دفن شده ، و زینب وسطی که به ام کلثوم مشهور است ، در مصر مدفون شده ، و زینب صغری که کنیه او هم ام کلثوم بوده در زمان امام حسین ، در مدینه درگذشته و همانجا دفن شده است.

ایشان در رابطه با شک در معامله ی بین دو نفر فرمودند : اگر هر دو طرف معامله ، چه آن کسی که داده ، چه آن کسی که گرفته ، هر دو شک دارند ، اینجا قاعده ی عدل و انصاف باید جاری شود ، و تنصیف کنند ، اما اگر یکی از آن ها شک دارد ، و دیگری شک ندارد ، هر کدام ، حکم خودش را دارد ، لذا آن کسی که شک ندارد ، طبق علم خود عمل می کند ، و آن کسی که شک دارد ، طبق علم خود عمل خواهد کرد ، و چنانچه نزاع صورت گرفت ، به یک فقیه جامع الشرایط مراجعه می کنند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با شهادت ذینفع در این رابطه فرمودند : در هر جا که شهادت ذینفع ، قابل اعتنا نیست ، در اینجا نیز قابل اعتنا نخواهد بود.

معظم له در رابطه با برخی از احکام اقاله فرمودند : اقاله تابع آن است که فرد متوجه بوده که خیار تبَعُضِ صَفقه در اینجا حاصل بوده یا خیر ، و اگر نمی دانسته که خیار تبَعُضِ صَفقه به قوت خود باقی است ، هم نسبت به بیع ، هم نسبت به اقاله ، و اگر نمی دانسته که مثلا نیمی از کالایی که قصد خرید آن را داشته ، متعلق به فروشنده نبوده ، این اقاله کامل نبوده ، چون العقود تابعة للقصود ، لذا این اقاله تام نیست ، و همان تبَعُضِ صَفقه است ، چون جاهل بوده و نمی دانسته که نیمی از کالا متعلق به خریدار نیست ، همان گونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : المغرور يرجع إلى من غرّه.

ایشان در رابطه با حکم صحت نماز شخصی که سال ها تکبیرة الاحرام نگفته ، فرمودند : اگر کسی جاهل مقصر است ، و نمی داند که تکبیرة الاحرام در ابتدای نماز لازم است ، مثلا کسی در ابتدای بلوغ بوده و بدون گفتن تکبیرة الاحرام ، مشغول نماز می شده است ، به نظر صاحب عروة الوثقی و جماعتی از فقها ، نماز چنین فردی باطل است ، اما نظر من این است که اگر جاهل مقصر باشد ، باطل است ، اما در جاهل قاصر ، فتوا به بطلان نداده ام ، و احتیاط وجوبی کرده ام ، یعنی اگر فقیهی وجود داشت که فتوا به صحت داد ، می توان به او در این مساله ، رجوع کرد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی از جمله فقهایی بودند که فتوا به صحت چنین موردی در رابطه با جاهل قاصر داده اند ، و گفته اند نماز باطل نیست ، و استدلال می کردند که قاعده ی لاتعاد در اینجا جاری می شود ، چرا که در قاعده ی لاتعاد ، تکبیرة الاحرام نیست ، اما فقها گفته اند تکبیرة الاحرام ، هم چون ارکان نماز است ، و اگر تکبیرة الاحرام نگوید ، گویا وارد نماز نشده است.

معظم له در ادامه با اشاره به حدیث مشهور إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق ، فرمودند : إِنَّمَا در اینجا بدان معناست که دین همان اخلاق است ، و جا که دین هست ، اخلاق هم هست.

ایشان در رابطه با خطبه های بدون نقطه و بدون الف امیرالمومنین فرمودند : این دو خطبه را شریف رضی در نهج البلاغه نیاورده است ، اما در مستدرکات نهج البلاغه ، که چند نفر نوشته اند ، آمده است ، در یک روایت آمده که در خدمت حضرت امیر ، یک عده ای با هم صحبت می کردند ، و می گفتند که چه حرفی در کلمات ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، و گفتند حرف الف از همه ی حرف ها بیشتر است ، در اینجا حضرت امیر ، خطبه ای بدون الف خواندند ، یا در جایی دیگر ، عده ای گفتند که نقطه ، در سخنان معمول ، بسیار به کار می رود ، در اینجا باز حضرت ، یک خطبه ی بدون نقطه خواندند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : موارد وجوب زکات ، معیار قوت غالب در زکات فطره ، اشاره به برخی از نزاع های علمای اصولی و اخباری ، احکام فرزند نامشروع ، معنا و اقسام صدقه ، و احکام تجافی در نماز جماعت ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا