اخبارافغانستانپاکستانجهان

واکنش‌ها به اخراج اجباری پناجویان افغانستانی از پاکستان

همزمان با پایان مهلت یکماهه پاکستان برای مهاجران غیرقانونی در این کشور، هزاران مهاجر بدون مدرک افغانستانی از سوی پلیس پاکستان بازداشت و به مراکز نگهداری انتقال داده شدند.

منابع گفته اند که حتی قبل از پایان مهلت تعیین شده نیز، پلیس پاکستان با یورش شبانه به خانه های مهاجرین، هزاران پناهجوی افغانستانی را بازداشت کردند.

نهادهای مختلف بین‌المللی از پاکستان خواسته اند که در مورد این تصمیم تجدید نظر کند، اما مقام‌های پاکستانی بر اجرایی‌شدن آن تأکید می‌کنند.

سازمان ملل متحد، عفو بین‌المللی، دیدبان جهانی حقوق بشر و چندین نهاد جهانی برای چندمین بار از پاکستان خواسته بودند تا اخراج اجباری پناهجویان را متوقف کند.

این نهادها تاکید کرده بودند که برگشت اجباری شمار زیادی از کسانیکه بدلایل امنیتی به پاکستان رفته بودند، آنان را در معرض خطر جدی قرار خواهند داد.

در همین حال؛ روز چهارشنبه 10 آبان، شماری از سیاست‌مداران و فعالان حقوق بشر پاکستانی طی نامه ای از دادگاه عالی آن کشور خواسته ‌اند که اخراج «دسته‌جمعی» مهاجران و پناهجویان افغانستان را «غیرقانونی و خلاف قانون اساسی» اعلام کند و مانع آن شود.

دادگاه عالی پاکستان تا کنون در مورد این درخواست واکنش نشان نداده است. پاکستان این تصمیم را در حالی گرفته است که سطح بیکاری و فقر در افغانستان به اوج خود رسیده و نگرانی در مورد نبود زمینه کار برای مهاجرین اخراج شده افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا