آیت الله العظمی شیرازی : نقل برخی از تواریخ ، حکایت از خوراندن سم به صورت مخفیانه توسط عوامل مامون به حضرت معصومه سلام الله علیها دارد ، بنابراین ایشان شهید شده اند
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز چهارشنبه نهم ربیع الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در این نشست در رابطه با احتمال این که مرقد مطهر امام رضا علیه السلام در مکان دیگری باشد ، فرمودند : این رای نادری بوده و صحیح نمی باشد ، بلکه هزاران نفر از فقهای شیعه ، طی بیش از هزار سال است که مزار امام رضا علیه السلام را ، مکان موجود می دانند.
معظم له در رابطه با دلیل ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند : علما به این نکته اشاره کرده اند که بنی عباس به صورت مکرر به خانواده حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مراجعه می کردند و فشار می آوردند که با حضرت معصومه سلام الله علیها و خواهران ایشان ازدواج کنند ، و امام علیه السلام به هیچ وجه تمایل نداشتند که دختران خود را به ازدواج بنی عباس در آورند ، چرا که حکومت بنی عباس ، حکومت ظالمی بود ، به همین دلیل ، امکان ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها و خواهران ایشان ، با غیر از بنی عباس ، فراهم نشد.
ایشان در رابطه با کیفیت سفر حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند : آنچه که در تاریخ آمده ، ایشان مانند آن چه در آن دوران مرسوم بوده همراه با قافله ای شامل برخی از اقارب و بستگان که مردان و زنانی در میان آنان بودند ، برای پیوستن به امام رضا علیه السلام ، عازم سفر به سمت طوس شدند ، و وقتی به شهر قم می رسند ، از آن جا که در آن زمان ، اکثر مردم قم از شیعیان بودند ، مدتی را همراه با اقارب و بستگان در قم سکونت می کنند ، و پس از بیمار شدن که هفده روز به طول انجامیده ، از دنیا می روند.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در برخی از تواریخ آمده که مامون عباسی ، به صورت مخفیانه به حضرت معصومه سلام الله علیها ، سم خورانیده ، که با این توصیف ، ایشان شهید شده اند.
معظم له در رابطه با لقب آن حضرت که معصومه است ، فرمودند : اسم ایشان فاطمه سلام الله علیها است ، و به معصومه شناخته و معروف شده اند ، معصومه ، اسم و لقب ایشان است ، معصومه به معنای عصمت کبری مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها نیست ، معصومینی که دارای عصمت کبری هستند فقط 14 نفر هستند ، رسول الله ، فاطمه زهرا و ائمه ی اثنی عشر ، فقط همین بزرگواران، دارای عصمت کبری هستند.
ایشان با اشاره به آیه 6 سوره تحریم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا ، ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید ، فرمودند : معنای این آیه شریفه این است که که باید خانواده ی خودتان را حفظ و حمایت و سرپرستی کنید ، لذا بر هر مرد و زنی لازم است که خانواده و پسر و دختر خود را تحت حفاظت و سرپرستی خود قرار دهند ، و بر هر کسی لازم است که به مقدار ممکن تلاش کند و از خانواده خود ، نگهداری نموده و آنان را در مقابل فساد ، حفاظت و سرپرستی نماید.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با اشاره به آیه 125 سوره نحل ، ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ، (ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با مردم شخن بگو ، فرمودند : لازم است که این محافظت و سرپرستی با موعظه و سخنان حکیمانه و برهان و استدلال باشد ، و از شدت و تندی خودداری شود ، حتی اگر این کار زمان طولانی نیاز داشته باشد ، و لازم باشد به تدریج ، تربیت و هدایت صورت گیرد ، چرا که روش صحیح ، این است.
معظم له با اشاره به این که همه چیز مرتبط با عاقبت انسان ها است فرمودند اگر کسی یک عمر به شما خدمت کرد اما آخر کار به شما ضرر زد ، آن ملاک است ، اگر کسی در پایان عمر تغییر کرد و توبه کرد ، عاقبت بخیر می شود مانند حر بن یزید ریاحی ، با آن که خیلی به امام حسین علیه السلام ظلم کرد ، اما چون توبه کرد ، عاقبتش خوب شد ، یا بر عکس زبیر ، که با اهل بیت بود تا بعد از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله ، ۲۵ سال با حضرت امیر بود اما عاقبتش با قبل ، فرق کرد ، خلاصه ملاک عاقبت است ، اگر مثل زبیر کسی در دنیا بصیرت معنوی نداشت ، عاقبتش خراب می شود.
ایشان با اشاره به ملاک بودن قاعده ید فرمودند : وقتی علم اجمالی وجود داشته باشد که این حرام است ، یا آن ، قاعده ید ، اماره بر عدم حرمت و عدم نجاست است ، و در این صورت قاعده ید ، مقدم است ، اما اگر علم وجود دارد که یکی از دو ید حرام یا نجس است ، علم اجمالی در تنجیز ، مانند علم تفصیلی است ، و قاعده ید در اینجا جاری نمی شود.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در چنین مواردی اگر هر دو ، محل ابتلا نباشد ، و یکی از آن ها ید دارد ، در اینجا ید معتبر است ، اما اگر علم اجمالی آمد ، قاعده ید جاری نمی شود ، لذا اگر اطراف محصوره و محل ابتلا باشد ، اگر اموال کسی دارای شبهه بود و محل ابتلا بود ، باید از آن اجتناب شود.
معظم له با اشاره به ان که قاعده ید شامل اموال موجود در مغازه یک دزد هم می شود ، فرمودند : اگر دزدی مغازه ای دارد ، چنانچه از او خریدی انجام می شود که تمام اموال آن ، محصوره و محل ابتلا نیست ، قاعده ید جاری می شود ، چرا که علم اجمالی در جایی است که هر دو مورد در اختیار باشد ، یا این که در اختیار دیگری است ، و تمام اطراف آن ، محصوره و محل ابتلا باشد ، اگر چنین بود ، قاعده ید جاری نمی شود.
ایشان در ادامه فرمودند : اگر انسان از مغازه ای خرید کند که صاحب آن دزد است ، چون تمام اموال آن مغازه محل ابتلا نیست ، اشکال ندارد و قاعده ید جاری می شود ، اگر محل ابتلا بود ، قاعده ید جاری نمی شود ، البته شرط آن که محصور نباشد ، لذا اگر اجناس مغازه فراوان بود ، غیرمحصور می شود.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مکان دفن حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند : مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتابی به نام دعا و زیارت دارند ، که در آن جا ذکر می کنند که امیرالمومنین سه دختر داشتند که نام هر سه زینب و کنیه آن ها ام کلثوم بود ، دو نفر از این بزرگواران ، هم دختر امیرالمومنین و هم دختر فاطمه زهرا بودند ، که مشهور به زینب و ام کلثوم هستند ، و اسم حضرت ام کلثوم هم زینب بوده است ، نفر سوم دختر امیرالمومنین بوده اما از فاطمه زهرا نبوده است.
معظم له در ادامه فرمودند : در کتاب دعا و زیارت ، از برخی علما نقل شده که سومین دختر امیرالمومنین که اسم او هم زینب و کنیه اش ام کلثوم بوده ، و مادرش حضرت زهرا نبوده و از همه هم کوچکتر بوده ، در زمانی که امام حسین زنده بودند ، در مدینه از دنیا رفته ، و امام حسین ، او را تشییع و دفن نموده اند.
ایشان در رابطه با محل دفن هر سه فرزند امیرالمومنین به نام زینب و کنیه ام کلثوم ، فرمودند : زینب کبری در دمشق دفن شده ، و زینب وسطی که به ام کلثوم مشهور است ، در مصر مدفون شده ، و زینب صغری که کنیه او هم ام کلثوم بوده در زمان امام حسین ، در مدینه درگذشته و همانجا دفن شده است.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : شرایط جواز لقاح مصنوعی ، برخی از احکام ارث ، حکم پا گذاشتن بر قبور اشخاصی که اسمشان ، همنام خدا و معصومین است ، حد نصاب و وقت پرداخت زکات بر خرما ، موارد تشابه مکارم و محاسن و تفاوت های آن ها ، مواردی که زکات بر آن ها تعلق می گیرد ، و دلیل عبادت امیرالمومنین سلام الله علیه بنا بر کلام آن حضرت ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.