اخبارجهانجهان اسلام

هتاکی مجدد به قرآن و تداوم اعتراضات

 
برای دومین بار در هفته های اخیر اقدام هتاکانه قرآن سوزی در سوئد با مجوز دولت این کشور به اجرا گذاشته شد و متعاقب آن موجی از خشم و اعتراض مسلمانان در سرتاسر دنیا براه افتاد.


 
پنجشنبه، ۲۰ ژوییه ، برای دومین بار طی سه هفته اخیر، اقدام هتاکی به قرآن‌ در سوئد، با مجوز رسمی پلیس این کشور مقابل سفارت عراق در استکهلم اجرا شد.
در این تجمع، بار دیگر با حمایت شدید پلیس سوئد به قرآن کریم هتاکی شد و پرچم عراق نیز به آتش کشیده شد.
یک روز پیش از آن ، چهارشنبه 19 ژوییه پلیس استکهلم اعلام کرده بود که جهت یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است. در همین حال، برخی رسانه‌های سوئدی گزارش داده بودند که احتمالا برپا کنندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را خواهند داشت.
پنج شنبه ساعاتی پیش از اجرای هتاکی مجدد به قرآن کریم به دعوت حامیان مقتدی صدر جمعی از معترضان به هتک حرمت قرآن به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند و بخشهایی از آنرا به آتش کشیدند. وزارت خارجه سوئد طی اطلاعیه ای اعلام کرد که دیپلماتها و کارکنان سفارت سوئد در بغداد در سلامت و امنیت بسر می برند.
سلوان مومیکا، همان کسی که ۲۸ ژوئن در نخستین روز تعطیلات عید قربان مقابل یکی از مساجد استکهلم پایتخت سوئد اقدام به آتش‌زدن قرآن کریم کرده بود، پنج شنبه 20 ژوییه خود را به مقابل ساختمان سفارت عراق در استکلهم رساند و تحت حمایت پلیس سوئد، علاوه بر اهانت به پرچم عراق نسبت به ساحت قرآن کریم هتاکی کرد.

بر پایه تصاویر ارسالی خبرنگاران حاضر در مقابل سفارت عراق در استکهلم ، شمار زیادی از مسلمانان ساکن سوئد نیز خود را به محل اهانت به قرآن کریم رساندند و با شعارهای «لااله الا الله» و «محمد رسول الله» انزجار خودشانرا از هتاکی به قرآن نشان دادند.

متعاقب اقدام هتاکانه سه هفته قبل «سلوان مومیکا» شهروند عراقی-سوئدی، دستگاه قضایی عراق حکم جلب این شهروند عراقی-سوئدی را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک به قرآن کریم را جهت محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

پیش از هتاکی دوم ، دفتر نخست‌وزیری عراق به دولت سوئد هشدار داده بود که در صورت اهانت مجدد به قرآن کریم  روابطش با سوئد را قطع می‌کند و متعاقب آن سفیر سوئد در عراق را از این کشور اخراج کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که از پلیس سوئد خواسته تا نامه درخواست مجوز این افراد در اختیار این رسانه قرار دهد، اما به این درخواست، پاسخ داده نشده است.

پلیس سوئد برای توجیه صدور مجوز جهت تجمع هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمانان مدعی شده که فقط برای تجمع‌های عمومی و نه اتفاقاتی که در طی آن رخ می‌دهد، مجوز صادر می‌کند. 

دولت و پلیس سوئد با قرائت خاص خود از آزادی بیان زمینه اهانت و هتک حرمت کتاب مقدس بیش از یک میلیارد مسلمان روی زمین را فراهم و بستر ساز خشونت و بروز نا امنی و رشد افراطی گری در کشورهای اسلامی و حتی در اروپای غربی را می نماید.

سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی و دولتهای اسلامی و علما و مراجع تقلید هر یک جداگانه این اقدامات موهن و نفرت پراکنانه را محکوم کرده و خواستار توقف این هتاکی ها و عوامل آن شده اند و این محکومیت ها همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد دور باطل هتک حرمت و خشونت و باز هتک حرمت و خشونت و بالعکس وارد مرحله جدیدی شده باشد و جز عقده گشایی و نفرت پراکنی و خشونت زایی نتیجه دیگری نداشته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا