اخبارافغانستانجهان

زمین‌لرزه‌های پی‌در پی در غرب افغانستان و مشهد ایران

پس از گذشت چهار روز از زمین‌لرزه مرگبار روز شنبه در غرب افغانستان، بامداد امروز چهارشنبه نیز، سه زمین‌لرزه پی‌در پی، هرات و استان‌های همجوار آن را تکان داده است.
همزمان، از شهر مشهد ایران هم گزارش شده که بامداد امروز زمین‌لرزه نیرومندی این شهر را تکان داده است. مرکز زمین شناسی ایالات متحده امریکا گفته زمین‌لرزه ‌نخست به بزرگی 6.3 و زمین لرزه بعدی آن به بزرگی ۵ درجه ریشتر رخ داده است.

بر اساس اعلام این مرکز، زمین‌لرزه‌ها روز چهارشنبه، حوالی ساعت 5 بامداد به وقت محلی در عمق 9 کیلومتری زمین رخ داده است.

این زمین‌لرزه‌ها در حالی رخ داده است که زمین‌لرزه‌ای با همین قدرت در روز شنبه هفته‌ی جاری در شهرستان زنده‌جان و شماری دیگر از شهرستان‌های هرات را لرزاند و هزاران نفر کشته و زخمی برجای گذاشت. زمین‌لرزه روز شنبه، برخی مناطق ایران، ترکمنستان و ازبکستان را هم تکان داده بود.

در همین حال؛ منابع محلی گفته اند زمین‌لرزه بامداد روز چهارشنبه در نقاط دور دست هرات تلفاتی برجای گذاشته، اما بدلیل دوری راه، آمارهای مشخصی ارایه نشده است.

همزمان، برخی منابع دیگر گفته اند که تا کنون چندین کشته و بیش از صد زخمی ناشی از این زمین‌لرزه به بیمارستان‌های هرات منتقل شده اند. از سوی دیگر؛ خانواده‌‎های قربانیان زمین‌لرزه و فعالان اجتماعی افغانستان از عدم مدیریت عملیات امدادرسانی، توزیع ناعادلانه و احتمال حیف و میل کمک‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا