اخبارجهانجهان اسلام

آغاز ایام شادی و سرور شیعیان در سراسر جهان با فرا رسیدن روز فرحة الزهراء

نهم ربیع الاول با پایان یافتن ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام ، روز آغاز شادی و سُرور شیعیان است.

در فضیلت این روز ، روایاتی از معصومین علیهم السلام نقل شده ، هم چنین برخی از علمای شیعه در این رابطه مطالبی گفته اند.

اعمالی در فضیلت این روز بزرگ که فرحة الزهرا و غدیر ثانی نام نهاد شده ، نیز توصیه شده است.

با فرا رسیدن نهم ربیع الاول، سالروز هلاکت بزرگ دشمن اهل‌بیت علیهم السلام شادی و سرور شیعیان در سراسر جهان آغاز می شود.

به همین مناسبت، عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در سراسر جهان با برگزاری مراسم‌ “فرحة الزهراء” به جشن و سرور و شادی می پردازند.

محبان اهل بیت علیهم السلام پس از دوماه عزاداری بر حضرت سید الشهدا علیه السلام رخت شادی بر تن می‌کنند و به شادی حضرت زهرا سلام الله علیها شادمان هستند.

نهم ربیع الاوّل دوّمین عید بزرگ شیعیان است و از آن به غدیر ثانی نیز تعبیر شده است ، در مفاتیح الجنان از این روز به عید البقر (شکافتن) یاد شده، چون روز فرحة الزّهراء و اجابت نفرین صدّیقۀ طاهره سلام الله علیها می باشد.

روز غدیر ثانی در کنار روز غدیر اول دو برهه زمانی مهم برای اظهار تبری و تولی به شمار می‌روند و از این رو علما و متشرعین در طول تاریخ بر بزرگداشت این ایام تاکید داشته و دارند.

سيد بن طاووس در كتاب زوائد الفوائد از احمد بن اسحاق قمى نقل کرده که او نیز از امام حسن عسکری عليه السلام چنین روایت نموده که از آن امام بزرگوار پرسیدم : آيا از براى اهل بيت در امروز فرحى تازه روى داده است؟ ، حضرت فرمودند : كدام روز حرمتش نزد اهل بيت عظيم تر است از امروز ، كه روز نهم ربيع الاول است.

مطابق این روایت امام حسن عسکری هم چنین در ادامه فرموده اند : این روز را بر همه شیعیان عید قرار دادم ، هر که این روز را عيد بگيرد ، گناهان او آمرزيده و اعمال وی مورد قبول واقع شده ، و ثواب هر آن چه را كه اطراف عرش احاطه کرده ، برای او پذیرفته و شفاعت او نزد ما تضمین شده است.

هم چنین در كتاب زاد المعاد علامه مجلسى از امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام نیز روایت شده که فرمودند : به خدا سوگند كه اين روز ، همان روزى است كه حق تعالى در آن ، ديده ی آل رسول را روشن گردانيد و من براى اين روز هفتاد و دو نام مى دانم.

در ادامه ی این روایت ، امیر المومنین ، هفتاد و دو نام برای این روز ذکر فرمودند ، که روز غدير دوم ، روز تخفيف گناهان شيعيان ، روز مستجاب شدن دعاها ، روز ظهور قدرت خدا ، روز فرح و شادى شيعيان، روز يارى مظلومان، روز زيارت و دوستى با مؤمنان ، روز عبادت ، و روز انقياد رهبرى پيشوايان دين از جمله اسامی هستند که آن حضرت بر این روز ، نام نهاده اند.

شیخ عباس قمی در کتاب وقائع الایام صفحه ۳۱۵ در رابطه با این روز می نویسد : روز نهم ربیع الاول ، روزی عظیم الشان و روز سرور شیعه و عید بزرگ آنها است ، حضرت رسول این روز را عید قرار داده و امر کرده که مردم نیز آن روز را عید قرار دهند ، هر که در این روز چیزی انفاق کند ، گناهانش آمرزیده است ، مستحب است در این روز اطعام برادران مومن و خشنود کردن آنها و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن جامه نو و شکر و عبادت خدا ، و این روز ، روز برطرف شدن غم هاست .

صاحب جواهر الکلام در جلد پنجم این کتاب صفحه ۴۳می نویسد : به تحقیق به روایت مفصلی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در فضل و برکت این روز و اینکه روز شادی و سرور برای ایشان می باشد برخورد کردم که ذهن انسان در فهم آن محیر و سرگردان می شود.

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی نیز در رابطه با روز نهم ربیع الاول فرموده اند: «ایام عزای اهل بیت علیهم السلام تا هشتم ربیع الاول سالگرد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ادامه می‌یابد. ما هم به دستور العملی که ائمه معصوم علیهم السلام به دست ما داده‌اند که «وَیَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَیَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا» (بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۷)، همه این موسم عزا را عزاداری می‌کنیم و در نهم ربیع الاول که به فرموده حضرات معصومین علیهم السلام عید است، ما نیز در آن روز عید می‌گیریم و در شادی آنان شادی می‌کنیم».

اطعام مؤمنان، ابراز شادمانی و خشنود نمودن دیگران ، توسعه در نفقه، پوشیدن جامه‌های نو و شکر و عبادت خدای متعال از جمله اعمال مستحب در روز نهم ربیع الاول است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا