اخبارجهانجهان اسلام

شورای امنیت سازمان ملل به پایان دادن به تحقیقات یکساله درباره فعالیت های داعش در عراق رأی داد

شورای امنیت روز جمعه 24 شهریور، به اتفاق آرا به پایان دادن به تحقیقات سازمان ملل در مورد فعالیت‌های گروه سنی‌های تندروی داعش در عراق، یک سال دیگر، رای داد. این رای به درخواست دولت عراق صادر شد.

این قطعنامه از بازرسان سازمان ملل خواسته است که مدارکی را که تاکنون جمع آوری کرده اند به دولت تحویل دهند تا مقامات عراقی بتوانند مسئولیت اعضای داعش و همچنین کسانی را که به این سازمان تروریستی کمک کرده و از آنها حمایت مالی کرده اند، پیگیری کنند.

این قطعنامه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم می‌خواهد تا گزارشی را تا 15 ژانویه در مورد توصیه‌هایی برای اجرای درخواست عراق برای شواهد به‌ دست ‌آمده توسط تیم سازمان ملل ارائه کند.

شورای امنیت همچنین از این تیم می‌خواهد که با تأیید دولت عراق، نحوه اشتراک مدارک را با سایر کشورها تعیین کند و بغداد را در مورد هر مدرکی که قبلاً به کشورهای ثالث داده شده است، مطلع کند.

گفتنی است شورای امنیت در سپتامبر 2017 یک تیم تحقیقاتی را به درخواست عراق برای جمع آوری شواهد علیه اعضای گروه سنی‌های تندروی داعش برای استفاده در محاکمات تشکیل داد.

رئیس این تیم، در ماه ژوئن به شورای امنیت گفت که بازرسان آن در حال جمع ‌آوری شواهدی درباره توسعه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط سنی‌های تندروی داعش علیه شیعیان، مسیحیان ایزدی‌ها و کودکان هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا