اخباراروپاجهان

وزارت آموزش ترکیه تعداد ساعات دروس تعلیمات دینی در مدارس ترکیه را افزایش داد

وزارت آموزش ترکیه از افزایش تعداد کلاس های آموزش دینی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برای سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ خبر داد.

بر اساس تصمیم وزارت آموزش ترکیه ، کلاس‌های آموزش دینی ، به ۱۲ تا ۱۶ ساعت در ماه افزایش یافته است.

مصطفی کمال آتاتورک ، فردی که بر چند قرن پادشاهی عثمانی در ترکیه پایان داد و نظام جمهوری را در این کشور مستقر کرد ، بسیاری از نمادهای دینی را در این کشور از میان برد ، او دست به تغییر خط زد و در سال ۱۹۲۸ میلادی حروف عربی و حروف تُرکی استانبولی را که مانند حروف الفبای فارسی دارای ۳۲ حرف بود را از میان برداشت و به جای آن حروف لاتین را قرار داد ، هدف از این اقدام ها این بود که مردم ترکیه از آثار اسلامی و از دولت عثمانی فاصله بگیرند.

در دوره زمامداری لاییک ها در ترکیه ، در کتاب‌های درسی ، اثری از تعلیمات دینی نبود و هرگونه فعالیت مدارس دینی ممنوع بود ، حجاب در تمام مقاطع تحصیلی و مشاغل دولتی هم نیز با ممانعت همراه بود ، اما پس از روی کار آمدن رجب طیب اردوغان ، از دو دهه ی پیش ، هم تعلیمات دینی به دروس مدارس افزوده شد و هم استفاده از حجاب در مدارس و ادارت دولتی آزاد شد.

حال بر اساس تصمیمی که روز سه شنبه ۲۹ آگوست ۲۰۲۳ اتخاذ شد، وزارت آموزش ترکیه از افزایش تعداد کلاس‌های آموزش دینی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برای سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ خبر داد و در مجموع آن را به ۱۲ تا ۱۶ ساعت در ماه افزایش داد.

ساعات دروس دین و اخلاق در گذشته ۸ ساعت اجباری بوده که اکنون در مجموع به ۱۶ ساعت اجباری در ماه افزایش یافته است.

بر اساس این مصوبه، ساعات کلاس‌های اجباری دین و اخلاق در مقطع متوسطه به ۱۲ ساعت علاوه بر ۴ کلاس اختیاری افزایش یافت.

پیش از این، این کلاس‌ها ۸ ساعت اجباری در مقاطع مختلف تحصیلی تا پایان مقطع متوسطه را شامل می‌شد.

علاوه بر این، این تصمیم، راه را برای اعطای ۱۸ ساعت اختیاری دروس زبان عربی به دانش آموزان سال اول راهنمایی باز کرد.

طبق آنچه رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، این تصمیم ساعات کلاس های زبان خارجی «اختیاری» و همچنین کلاس های هنری و ورزشی را کاهش داد.

همچنین چند درس دیگر از جمله «قرآن کریم، تفسیر قرآن کریم، سیره پیامبر صلی الله علیه و آله، مبانی دینی و متون اخلاقی» به دروس مقطع متوسطه اضافه خواهد شد.

دوازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه در حالی نزدیک به دو دهه قدرت را در یک کشور سکولار در دست دارد که خود بخشی از تحصیلاتش را در مدرسه دینی امام خطیب گذرانده است.

مدارس امام خطیب که رجب طیب اردوغان در آن پرورش یافت در هر سال تحصیلی با جذب ده ها هزار دانش آموز در مقاطع میانی و متوسطه ، تعداد دانش آموزان جذب شده را به حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر رسانده که در چهار هزار مدرسه در سراسر ترکیه به تحصیل مشغول هستند.

مدارس امام خطیب ترکیه یک موسسه رسمی آموزش دینی در ترکیه وابسته به وزارت آموزش و پرورش ترکیه است و هدف و گستره آن تربیت و فارغ التحصیلی ائمه، مبلغان و مبلغان اسلامی است.

فوتبالیست جوانی که بعدها شهردار استانبول شد ، پس از تصاحب پُست نخست وزیری و سپس ریاست جمهوری ، ترکیه را بیش‌ از پیش ، از یک کشور لاییک مسلمان‌نشین ، به یک کشور اسلامی تبدیل کرده و گویا امروزه لاییسیته تبدیل به شکافی میان افراد مذهبی و غیر مذهبی در این کشور شده است ، اما گویا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس در این کشور ، اکثریت مردم ترکیه ، علی رغم برخی از انتقادها از دولت اسلامگرا در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و بین المللی ، باز هم به این دیدگاه تمایل بیشتری نشان دادند.

ترکیه با نزدیک به ۹۸% ، کشوری مسلمان شناخته می‌شود ، از جمعیت این کشور تنها ۲ درصد را مسیحیان، یهودیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند.

از جمعیت هشتاد میلیونی این کشور ، بیش از ۲۵ میلیون نفر شیعه اثنی عشری و علوی هستند که قائل به حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام هستند و غالبا در استانبول ، بورسا ، استانهای مرکزی و مناطق شرقی این کشور و همچنین استان قارص زندگی می‌کنند.

شیعیان ترکیه چندی است که در تلاش هستند تا برای فرزندان خود ، مدارس دینی مستقل راه اندازی کرده و نسبت به آموزش تعالیم دینی بر اساس مذهب شیعه اثنی عشری و آموزه های اهل بیت علیهم السلام در این گونه مدارس ، گام های موثری بردارند ، و اگر چه در این زمینه موفقیت هایی کسب کرده اند اما به نظر می رسد اهتمام بیشتر شیعیانِ برخوردار و هم چنین مراکز دینی و مراجع تقلید مستقل ، برای دستیابیِ شیعیان ترکیه به این موفقیت ، امری لازم و ضروری است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا