اخباراروپاجهان

ممنوعیت ” عبایا ” ، چالش جدید مسلمانان در فرانسه

یک هفته پیش از بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 2023-2024 در فرانسه ، گابریل ناتال وزیر آموزش دولت امانوئل ماکرون از تصمیم دولت مبنی بر اجرای مقررات ممنوعیت پوشش عبایا در مدارس دولتی فرانسه خبر داد.

عبایا ABAYA عرفا به پوشش سنتی زنان عرب و مسلمان گفته می شود که بدن ایشان را بصورت کامل و یک تکه می پوشاند و در فارسی معادل مانتوی بانوان می باشد.

پوشش قسمت سر که عرفا آنرا حجاب و در فرانسه از آن به HIJAB یاد می شود قبلا ممنوع شده بود و دانش آموزانِ دخترِ مسلمان اکثرا در مبادی ورودی مدارس مجبور می باشند حجاب ( روسری )خود را بردارند و به محض خروج از مدارس مجددا حجاب بر سر می کنند اما عبایا سالها توسط دانش آموزان مورد استفاده قرار می گرفت و ممنوع نبود.

دوشنبه 4 سپتامبر  ( 13 شهریور ) اولین روز بازگشایی مدارس در سرتاسر فرانسه بود.
به گزارش خبرگزاری آناتولی مجموعا در کل مدارس دولتی فرانسه 298 دانش آموز دختر مسلمان با پوشش عبایا به مدارس آمدند که در پی ممانعت مسئولان به این ممنوعیت تمکین  کردند و از میان ایشان فقط 67 دانش آموز از پذیرش این ممنوعیت امتناع نمودند.

مسئولان وزارت آموزش فرانسه در گفتگو با رسانه ها تاکید کردند که در مراحل اولیه به گفتگو و اقناع دانش آموزان خواهند پرداخت و در صورت تداوم امتناع ایشان به کمیسیون های انضباطی سپرده خواهند شد.

ونسان برنگارت وکیل ADM ACTION انجمن اقدام برای دفاع از حقوق مسلمانان در فرانسه اعلام کرد که تقاضای لغو مقررات ممنوعیت پوشیدن عبایا را تحویل شورای دولتی نموده است. این وکیل فرانسوی ممنوعیت پوشیدن عبایا را با آزادی های بنیادین در جامعه فرانسه در تعارض دانست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا