اخبارجهانجهان اسلام

به منظور خدمت رسانی به زائران، ثبت آمار رسمی موکب های عزا و خدمت رسانی در شهر مقدس کربلا

روز سه‌شنبه، اداره ی شعائر و موکب‌ها در دو آستان مقدس حسینی و عباسی از ثبت نام ۱۲۷۵۲ موکب عزا و خدمت رسانی برای مشارکت در برگزاری مراسم زیارت اربعین خبر داد.

عقیل عبدالحسین الیاسری ، رئیس این اداره در بیانیه ای که به خبرگزاری اخبار شیعه رسیده است، گفت: اداره شعائر و موکب های حسینی با هماهنگی مسئولان ذیربط در فرماندهی پلیس استان کربلا و فرماندهی عملیات مشترک و مدیریت انتظامات حرمین شریفین ، اتاق مشترکی را به منظور تعامل ویژه و برقراری ارتباط با صاحبان موکب ها در کمترین زمان ممکن راه اندازی کرده است.

رئیس اداره ی شعائر و موکب ها در ادامه افزود: این اداره از بیست و پنجم ماه محرم گذشته ، صدور ضمانت نامه های قانونی ، ویژه ی صاحبان حسینیه ها و موکب های خدمت رسانی را آغاز کرده است ، و این ثبت نام تا دهم ماه صفر جاری ادامه داشته که بر اساس سرشماری صورت گرفته ، تعداد موکب های عزا و خدمت رسانیِ ثبت شده ، در حال حاضر به ۱۲۷۵۲ مورد رسیده است.

وی در ادامه گفت : برای حسینیه ها و موکب هایی که در خیابان ها و معابر ، خیمه و دسته بر پا می کنند ، ساز و کار خاصی برای تعامل و اعطای مجوز در نظر گرفته شده ، که در این زمینه لازم است هماهنگی لازم با مدیران آستان های مقدس حسینی و عباسی ، فرماندهی پلیس استان کربلا و مدیریت انتظامات حرمین شریفین صورت پذیرد ، به گونه ای که برپایی موکب ها و ارائه خدمات آنان در مسیر رفت و آمد زائران و نیز وسایل نقلیه ای که برای زائران خدمت رسانی می کنند ، مانع ایجاد نکند.

الیاسری افزود : صدور ضمانت نامه، برگ هویت و مجوز برای موکب داران از طریق ثبت در بانک اطلاعاتی یکپارچه ی صاحبان موکب ها انجام می شود ، و به صورت آنلاین چه در داخل و چه خارج از عراق برای همگان قابل مشاهده و در دسترس خواهد بود.

وی هم چنین گفت : رعایت نکات ذکر شده برای موکب هایی که از این پس برای ثبت و دریافت مجوزهای قانونی به اداره شعائر و موکب های حسینی و سایر مراجع ذیصلاح مراجعه می کنند ، نیز ضروری است.

لازم به ذکر است که این آمار فقط مربوط به موکب های ثبت شده است و شمار دقیق موکب هایی که برای ثبت ، اقدام ننموده و مشغول فعالیت و خدمت رسانی می باشند ، در دست نیست ، ذکر این نکته هم لازم است که در عراق ، برای فعالیت موکب ها ، ثبت و اخذ مجوزِ فعالیت ، الزامی نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا