اخبارایرانجهانعراق

تعداد زائران ایرانی نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ، اقدامات لازم جهت برگزاری موفقیت‌آمیز زیارت اربعین که انتظار می رود میلیون‌ها نفر در آن شرکت کنند ، با در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای ورود زائران و ارائه خدمات به آنان ، صورت گرفته است.

علاوه بر موکب های مردمی جهت پذیرایی از زائران ، دستگاه های دولتی در عراق نیز برای برگزاری موفقیت آمیز زیارت اربعین تمامی امکانات خود را بسیج کرده اند.

کمیته اجرائی مرکزی مراسم زیارت اربعین عراق اعلام کرد: از ابتدای ماه صفر تا کنون ۶۷۰ هزار زائر ایرانی از طریق ۶ گذرگاه مرزی وارد خاک عراق شده اند که نسبت به سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است.

این کمیته تصریح کرد که بیشترین تردد در در گذرگاه های مرزی مهران و شلمچه و کمترین تردد در گذرگاه تمرچین صورت گرفته و برای عبور از مرزها مشکلی وجود نداشته و حرکت زائران به صورت سازماندهی شده و با هماهنگی مراکز امنیتی و خدماتی ، و تامین تمامی نیازهای آنان ، انجام می شود.

وزارت کشور عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیته عالی تأمین امنیت زیارت اربعین به ریاست عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق، با حضور سازمانها و یگانهای موظف در مناطق و راههای مشّایه اربعین ، که زائران حسینی از آن مسیر عازم کربلا هستند ، با آمادگی کامل اطلاعاتی، امنیتی و خدماتی ، اقدامات خود را ادامه می‌دهد.

این وزارتخانه اعلام کرد که تعداد زائران حسینی را که از ۱۱ گذرگاه مرزی وارد عراق شده اند ، شمارش کرده ، و دستگاه های ذیربط ، تمامی اقدامات لازم برای تسهیل ورود زائران از تمامی گذرگاه های مرزی از جمله خسروی ، چذابه ، شلمچه ، مهران ، سومار و هم چنین فرودگاه های بغداد ، فرودگاه نجف و بصره را انجام می دهند.

بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق تاکنون ۱۰۶۲ خودرو با ۱۷۹۰۱۵ زائر وارد عراق شده‌ و بدین ترتیب مجموع زائران غیرعراقی اربعین تا به امروز به ۴۵۹۴۴۴ نفر رسیده است.

وزارت کشور عراق هم چنین می افزاید : برنامه ی مشّایه اربعین امسال متفاوت‌تر از سالهای پیش ، زودتر از موعد ، اجرایی شده و مسئله تامین امنیت تمامی راه‌های منتهی به کربلا ، برای زائران بر اساس مسئولیت‌های تقسیم شده میان دستگاه های مختلف از هم اکنون انجام و ۴۰ هزار نیروی امنیتی عراقی از ارتش، پلیس و حشدالشعبی برای تامین امنیت زائران مشارکت خواهند داشت.

عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق نیز خاطرنشان کرده : که امنیت کامل در مسیر نجف تا کربلا برقرار است ، و در سال جاری از هواپیماهای جنگی و پهپادها برای تامین امنیت زیارت اربعین استفاده خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت : انتظار می رود که نزدیک به ۵ میلیون زائر از دیگر کشورها برای شرکت در مراسم زیارت اربعین وارد خاک عراق شوند.

الشمری هم چنین افزود هیات‌های زائران از ایران و دیگر کشورها برای شرکت در زیارت اربعین از طریق گذرگاه‌های مرزی در قالب کاروان های مختلف یکی پس از دیگری به سمت شهر مقدس کربلا در حال حرکت هستند.

بر اساس گفته وزیر کشور عراق ، استانداری کرکوک پذیرای هزاران زائر از کشورهای ترکیه، ایران و آذربایجان می باشد که برای شرکت در زیارت اربعین به سمت کربلا می آیند.

وی هم چنین گفت : استان دیالی نیز از جمله استان‌هایی است که زائران، از آن سو به سمت کربلا حرکت می کنند و اهمیت این استان به خاطر وجود گذرگاه مرزی خسروی با ایران است ، و تعداد زائرانی که از طریق این مرز وارد خاک عراق می‌شوند ، روزانه به ۵۰‌ هزار زائر می‌رسد.

حسن ظاهر النجار معاون استاندار بصره نیز گفته است : زائران ایرانی همه روزه از گذرگاه مرزی شلمچه ، برای شرکت در زیارت اربعین وارد عراق شده و استانداری بصره ، با مشارکت دستگاه های پشتیبانی کننده ، تسهیلات لازم برای زائران در این گذرگاه را مهیا کرده است.

وی افزود: تعداد زائران ورودی در حال افزایش است و روزانه چهار تا شش هزار نفر از این گذرگاه عبور می کنند و قطعا طی روزهای آینده شاهد افزایش زائران خواهیم بود.

هم چنین هاشم الكرعاوي معاون استاندار نجف هم گفت انتظار می رود ۶ میلیون زائر ایرانی از نجف برای شرکت در مراسم اربعین عبور کنند، لذا آماده باش کامل و ۱۰۰ درصدی میدانی از سوی تمامی نهادهای امنیتی و ادارات خدماتی برای پذیرایی از زائران در ایام زیارت اربعین برقرار است ، و هماهنگی لازم با موکب های حسینی به منظور تامین برخی از نیازهای آنان از نظر سوخت، برق، آب، با تلاش شهرداری و سایر سازمان های ذیربط برقرار شده است.

نصیف الخطابی استاندار کربلا نیز گفت: تمام گذرگاه‌های ورودی به شهر کربلا را گسترش داده ایم و مسیرهای جدیدی در داخل استان کربلا ایجاد شده و امسال برنامه روانی برای تردد زائران خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا