اخبارجهانجهان اسلام

آغاز فاطمیه؛ سوگواری برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و فریاد مظلومیت آن حضرت

ایام فاطمیه، فرصتی برای تجدید عهد با دخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد، که طبق روایتی شهادت آن حضرت 40 روز پس از شهادت پیامبر اکرم رخ داده است.

این ایام، با برپایی مجالس سوگواری و عزاداری در سراسر جهان، یادآور مظلومیت و فداکاری‌های این اسوه صبر و مظلومیت است که همچنان الگویی برای تمام مسلمانان به شمار می‌رود.

در ایام فاطمیه که یادآور واقعه ای دردناک در تاریخ صدر اسلام است، مسلمانان در عزای شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به سوگ می‌نشینند.

روایات مختلفی درباره تاریخ شهادت آن حضرت وجود دارد؛ که اولین روایت، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را 40 روز پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ذکر کرده است.

برخی روایات نیز شهادت آن حضرت را ۷۵ یا ۹۵ روز پس از شهادت نبی اکرم بیان کرده‌اند.

با این حال، همه این روایات بر مظلومیت بی‌پایان این بانوی بزرگوار تأکید دارند.

حضرت فاطمه زهرا پس از شهادت پدر بزرگوارشان، با دفاع از حقانیت ولایت امیرالمؤمنین، دچار آزار و اذیت و مصائب بسیاری شدند.

حمله به خانه آن حضرت که بیت وحی و نزول قرآن بود، منجر به مجروح شدن این اسوه طهارت و پاکی، و سپس شهادت ایشان شد.

در این حادثه دردناک، حضرت فاطمه زهرا بر اثر حمله منافقان صدر اسلام که پس از شهادت پیامبر اکرم، نقاب از چهره خود برداشتند، مجروح و فرزندشان حضرت محسن به شهادت رسیدند.

و خود آن حضرت نیز پس از 40 یا 75 و یا 95 روز پس از شهادت پیامبر اکرم، بر اثر همان جراحات، مظلومانه شهید شدند.

مظلومیت و شهادت حضرت فاطمه زهرا تا به امروز در دل و ذهن مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این ایام، شیعیان با برگزاری مجالس سوگواری، سخنرانی‌ها و مداحی‌ها، یاد و خاطره آن بانوی بزرگ را زنده نگه می‌دارند و بر فداکاری‌ها و صبر ایشان اشک ماتم می ریزند.

ایام فاطمیه فرصتی برای بازگشت به ارزش‌های دینی و پیروی از آموزه‌های حضرت فاطمه زهرا است، که همواره در دفاع از حق، صبر و ایثار برای اسلام و اهل بیت الگوی همگان بوده اند.

شیعیان در سراسر دنیا ایام فاطمیه را با برپایی مجالس عزاداری و سوگواری برای حضرت فاطمه زهرا گرامی می‌دارند.

این مراسم‌ها در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسلامی برگزار می‌شود و فرصتی برای یادآوری مظلومیت و فداکاری‌های حضرت فاطمه زهرا می باشد..

مداحی‌ها، سخنرانی‌ها و مراسم حزن و ماتم در این ایام، یاد و خاطره دخت نبی اکرم را زنده نگه می‌دارد و بر آموزه‌های ایشان تأکید می‌کند.

آیت‌الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی و دفاتر و مؤسسات وابسته به ایشان در سراسر دنیا نیز به‌طور ویژه این ایام را گرامی می‌دارند.

این مراکز با برپایی مجالس عزاداری و برنامه‌های دینی، نقش پررنگی در ترویج معارف فاطمی و یادآوری مقام والای حضرت فاطمه زهرا دارند.

تعظیم این شعائر، زمینه‌ای برای تجدید عهد با اهل بیت و تأمل در آموزه‌های حضرت فاطمه زهرا می باشد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا