آسیااخبارجهان

نگرانی بانک جهانی از افزایش فقر شدید در نوار غزه

بانک جهانی اعلام کرده در نتیجه تداوم جنگ مستمر اسرائیل از حدود یک سال پیش، 100 درصد ساکنان نوار غزه با فقر دست به گریبان هستند و نرخ تورم به بیش از 250 درصد افزایش یافته است.

به گزارش الجزیره؛ بانک جهانی در گزارشی که روز پنجشنبه 5 مهر، تحت عنوان «به‌روزرسانی وضعیت اقتصادی فلسطین» همزمان با نزدیک شدن به نخستین سالگرد جنگ اسرائیل علیه غزه و آوارگی دو میلیون فلسطینی منتشر کرده است، نوشته که تولید ناخالص داخلی فلسطین در سه ماهه نخست سال 2024 میلادی 35 درصد کاهش یافته که «بزرگترین رکود اقتصادی» برای اقتصاد فلسطین است.

بر این اساس، اقتصاد غزه در این مدت 86 درصد و اقتصاد کرانه باختری 25 درصد کوچک شده است و بیکاری در اراضی فلسطینی به رکوردی تازه رسیده و از 50 درصد عبور کرده است.

این نهاد مالی جهانی پیش‌بینی کرده شکاف و ناترازی مالی تشکیلات خودگردان فلسطین وخیم‌تر شود و در سال 2024 به دو میلیارد دلار (یعنی 3 برابر سال 2023) برسد و این مساله خطرات جدی برای ارائه خدمات بوده و می‌تواند منجر به «فروپاشی واقعی» ‌شود.

بر اساس این گزارش، توقف فعالیت‌های تجاری در غزه، خانواده‌ها را بدون درآمد گذاشته، در حالی که قیمت کالاهای اساسی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و نرخ تورم به بیش از 250 درصد رسیده است.

بانک جهانی اظهار داشته که سیستم آموزشی در غزه فروپاشیده و سیستم بهداشت و درمان آسیب زیادی دیده تا جایی که 80 درصد از مراکز درمانی غیر فعال است و نرخ فقر به 100 درصد رسیده و در کرانه باختری هم از 12 درصد به 28 درصد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا