اخبارجهان

روایات نادرست از وضعیت اویغورها توسط وبلاگ‌نویسان بریتانیایی به خاطر خوشایند چینی ها

در حالی که بیش از یک میلیون اویغور در سین‌کیانگ در شرایط سختی به‌سر می‌برند، دو وبلاگ‌نویس بریتانیایی با محتوای چاپلوسانه جهت خوشایند دولتمردان چین به توجیه وضعیت این منطقه پرداخته و روایت‌های خلاف واقع دولت چین را بازگویی می‌کنند.

این وبلاگ‌نویسان با ادعای عدم مشاهده نقض‌ حقوق بشر، به ترویج تصویری مثبت از سین‌کیانگ می‌پردازند و در عین حال نگرانی‌های بین‌المللی درباره سرکوب مسلمانان را نادیده می‌گیرند.

در قلب سین‌کیانگ، منطقه‌ای که بیش از یک میلیون اویغور در آن به‌طور بالقوه در اردوگاه‌های اجباری «آموزشی» نگهداری می‌شوند، دو وبلاگ‌نویس بریتانیایی با شادی و خونسردی از «یکی از بحث‌برانگیزترین مناطق» چین برای مخاطبان خود گزارش داده اند.

این وبلاگ‌نویسان با تأکید بر اینکه هیچ نقض حقوق بشری را مشاهده نکرده‌اند، به نوعی روایت دولت چین را که مدعی است هیچ مشکلی در این منطقه وجود نداردُ بازگویی کرده اند.

در حالی که خبرنگاران خارجی تحت فشار و نظارت شدید هستند، این وبلاگ‌نویسان از استقبال گرم دولت چین برخوردار شده و محتوای چاپلوسانه آن‌ها برای توجیه روایت‌های دولت چین و خوشایند دولتمردان چینی مورد استفاده قرار گرفته است.

وبلاگ نویسان یاد شده با عناوین جنجالی به عادی سازی شرایط در سین‌کیانگ پرداخته و به تلاش برای رد ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر نسل کشی اویغورها و نقض حقوق بشر علیه آنان توسط دولت چین دارند.

با افزایش تعداد گردشگران خارجی و تسهیل سیاست‌های ویزا از سوی چین، این وبلاگ‌نویسان به دنبال جذب مخاطبان بیشتری هستند.

اما تحلیل‌گران حقوق بشر هشدار داده اند که این نوع گزارش های خلاف واقع که احتمالا با پرداخت رشوه و هدایای گرانقیمتی از سوی دولت چین نوشته می شود، ممکن است به مشروعیت بخشی نقض‌ حقوق بشر در این منطقه منجر شود.

فعالان حقوق بشری از مسافران خواسته‌اند که به واقعیت‌های موجود در این مناطق توجه کنند و از اطلاع رسانی نقض‌ در رابطه حقوق بشر علیه اویغورها دریغ نورزند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا