اخبارجهان

درخواست جهانی برای آزادی دانشمند اویغور محبوس در چین

سازمان عفو بین‌الملل و فعالان حقوق بشر از جامعه بین‌المللی خواستند تا برای پایان دادن به دهه‌ای از بی‌عدالتی علیه «ایلهام توختی»، دانشمند اویغور و زندانی سیاسی، اقدامات دیپلماتیک خود را افزایش دهند.

به مناسبت دهمین سالگرد محکومیت «ایلهام توختی» به حبس ابد با اتهامات بی‌اساس جدایی‌طلبی، سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این دانشمند اویغور شد.

توختی که از سال ۲۰۱۴ در زندان به سر می‌برد، به دلیل دفاع از همزیستی مسالمت‌آمیز میان اویغورها و اکثریت مردم چین، هدف سرکوب حکومت چین قرار گرفت.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محکومیت ده ساله ایلهام توختی نه تنها لکه‌ ننگی بر پرونده حقوق بشری چین است، بلکه شکست جامعه جهانی در تأمین آزادی او را نیز به نمایش می‌گذارد.»

«اَگنِس کالامار»، دبیرکل عفو بین‌الملل، تأکید کرد: «حکومت‌های جهان باید در هر نشست بین‌المللی، کنفرانس سازمان ملل و تعاملات دیپلماتیک، مستقیماً خواستار آزادی این زندانی وجدان شوند.»

ایهام توختی، که در سال ۲۰۱۹ جایزه حقوق بشر «ساخاروف» را دریافت کرد، در طول دوران زندان با شکنجه، انزوای طولانی و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و غذای کافی مواجه بوده است.

دختر او، «جوهر ایلهام»، در طول سال‌های گذشته برای آزادی پدرش فعالیت کرده و مقامات چینی تلاش کرده‌اند او را با تهدید به قطع ارتباط با پدرش، وادار به سکوت کنند.

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه ای از مقامات چین خواسته است تا این دانشمند اویغور را فوراً آزاد کنند و به ظلم علیه او و دیگر اقلیت‌های مسلمان در منطقه سین‌کیانگ پایان دهند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا