آسیااخبارجهانجهان اسلام

تخریب غیرقانونی مناره‌های مسجد منصوری در هند؛ تجاوز به حقوق مسلمانان

در اقدامی نگران‌کننده و در تضاد با اصول آزادی دین، گروه‌های افراطی هندو با حمایت مقامات محلی، اقدام به تخریب غیرقانونی مناره‌های مسجد منصوری در شهر برِیلی هند کرده‌اند.

تنش‌ها در بَرِیْلی شهری در یکی از نواحی اوتار پرادش هند پس از ساخت سه مناره در مسجد منصوری بالا گرفته است.

سازمان‌های هندو ادعا می‌کنند که این مناره‌ها به طور غیرقانونی و یک‌ شبه ساخته شده‌اند.

این مساله باعث اعتراضاتی شده و تظاهرات‌کنندگان هندو خواستار اقدام علیه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز ادعایی هستند.

لازم به ذکر است که این تنها مورد از تعرض به اماکن مذهبی مسلمانان در هند نیست. پیش از این نیز شاهد حملات مشابهی به مساجد در مناطق مختلف این کشور بوده‌ایم.

جنجال بر سر مسجد منصوری در شهر بِرِیلی پس از جنجال بزرگ دیگری در خصوص ساخت مسجد سانجائولی در شیملا مرکز ایالت هیماچال پرادش مطرح شده است.

مسجد سانجائولی به ویژه از سوی حزب بهاراتیا جاناتا (BJP)، سازمان‌های هندو و ساکنان محلی با مخالفت قابل توجهی روبرو شده است.

آنها با تجمع در نزدیکی ویدان سبها در شیملا، خواستار تخریب این مسجد که ادعا می‌کنند “غیرقانونی” می باشد، هستند.

در واکنش به این اعتراضات هندوها در شهر بِرِیلی هم، مقامات محلی تخریب مناره‌های مسجد را آغاز کرده‌اند، و برای جلوگیری از هرگونه درگیری، نیروهای پلیس زیادی برای حفظ نظم در منطقه مستقر شده‌اند.

این اقدام تحریک‌آمیز که در پی اعتراضات سازمان‌دهی شده توسط گروه‌های هندو صورت گرفته است، نشان از تشدید اسلام‌هراسی و نقض آشکار حقوق مسلمانان در این کشور دارد.

ادعاهای بی‌اساس مبنی بر ساخت غیرقانونی این مناره‌ها، بهانه‌ای برای تعرض به مکان مقدس مسلمانان و ایجاد تنش‌های مذهبی شده است.

این رویداد تلخ، یک بار دیگر ضرورت اتحاد و همبستگی جامعه جهانی اسلام برای دفاع از حقوق مسلمانان در معرض ظلم و ستم را یادآور می‌شود.

از جامعه جهانی اسلام و سازمان‌های حقوق بشری انتظار می‌رود که با صدور بیانیه‌ و محکومیت این اقدام، فشارهای لازم را بر دولت هند برای توقف این‌گونه اقدامات غیرقانونی و تضمین حقوق مسلمانان اعمال نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا