اخبارایرانجهان

دیده بان حقوق بشر نسبت به افزایش اعدام ها در ایران هشدار داد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به شمار بالای اعدام‌ها در ایران هشدار داد.

«دیده‌بان حقوق بشر» با انتشار بیانیه‌ای از «افزایش هشدار دهنده» اعدام‌ها در ایران خبر داد و خواستار لغو احکام اعدام شد.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت استفاده ایران از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار ارعاب نشان‌دهنده سوء استفاده وحشتناک از قدرت است و کشورهایی که به ایران نزدیک هستند باید خواستار توقف فوری اعدام‌ها شوند.

سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر با اشاره به‌اعدام دست‌کم ۸۷ نفر، تنها در یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، درباره اوج‌گیری روند اعدام‌ها از سوی دستگاه قضائی ایران هشدار داده است.

شمار اعدام‌ها در ایران به نسبت جمعیت آن نشان می‌دهد که ایران بیشترین شمار اعدام را در جهان داراست.

طبق گزارش عفو بین‌الملل، در سال ٢٠٢٣ دست‌کم ٨٥٣ نفر در ایران اعدام شدە‌اند کە در قیاس با سال قبل ٤٨ درصد افزایش داشته و این سازمان بین‌المللی دلیل آن را تلاش حکومت ایران برای ایجاد ترس و خفقان در میان مردم بدلیل اعتراض به عملکرد حکومت تعبیر می‌کند.

به‌تازگی ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از موج اخیر اعدام‌ها در ایران شدیدا ابراز نگرانی کرد.

آبان سال گذشته نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، درباره «سرعت نگران‌کننده» اجرای احکام اعدام در ایران، هشدار داده‌ بود.

بر اساس تحلیل فعالان و سازمان های حقوق بشری، این تشدید هشدار دهنده ی اعدام ها بر روند نگران کننده افزایش خشونت و سرکوب دولتی در ایران تأکید می کند.

طبق دیدگاه این فعالان و سازمان ها، استفاده از مجازات اعدام در ایران منعکس کننده مسائل گسترده تری در رویه های حقوق بشری این کشور است و نگرانی های جدی را در میان جوامع بین المللی و سازمان های حقوق بشری ایجاد می کند.

گفتنی است در حالی که جامعه بین المللی شاهد این اعتراض ها نسبت به رویه ایران است، درخواست فزاینده ای برای فشار دیپلماتیک به مقام های ایرانی به منظور رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا