اخباراروپاجهان

تداوم خشونت راست افراطی علیه مسلمانان بریتانیا و افزایش اقدامات امنیتی دولت در برابر آنان

اقدامات خشونت آمیز راست افراطی، مسلمانان بریتانیا را به وحشت انداخته است.

یک گروه نظارت ملی روز یکشنبه گفت که افزایش فعالیت‌های راست‌گرایان افراطی در هفته گذشته منجر به افزایش پنج برابری تهدیدات علیه مسلمانان مانند تجاوز به عنف و مرگ و افزایش سه برابری در جرایم ناشی از نفرت شده است.

بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، در مجموع 10 مسجد در شهرهای مختلف بریتانیا، با حملات یا تهدیدهایی مواجه شده اند.

در همین راستا گروه‌ها و نهادهای اسلامی از پلیس بریتانیا درخواست کردند تا حفاظت از مساجد را در میان نگرانی مسلمانان از هدف قرار گرفتن توسط گروهای راست افراطی افزایش دهد.

از آن سو هم در بحبوحه شورش های راست افراطی، دولت بریتانیا بسته مالی 37 میلیون دلاری برای امنیت مسجد را اعلام کرد، این واکنش سریع جدیدی که توسط صورت گرفته، تضمین می کند که مساجد در معرض خطر، بی نظمی، و خشونت می توانند به سرعت با حضور نیروهای امنیتی محافظت شوند.

تظاهرات گروه‌های دست‌راستی در بریتانیا روز یکشنبه برای سومین روز ادامه یافت و در پی گسترش اعتراض‌های سازماندهی‌شده علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت، به بازداشت بیش از ۹۰ نفر در شهرهای مختلف بریتانیا منجر شد.

در برخی شهرهای بریتانیا از جمله لیورپول، بریستول، منچستر، ناتینگهام و بلفاست ناآرامی‌ها بیش از سایر مناطق بود و درگیری پلیس با معترضان به خشونت کشیده شد.

تظاهرات ضد مسلمانان در منچستر و آلدرشات، محل اقامت مهاجران با تابلوهایی که تظاهرکنندگان در دست داشتند و روی آن نوشته شده بود «آنها را اخراج کنید، از آنها حمایت نکنید» و «آپارتمان برای غیرقانونی‌ها وجود ندارد»، برگزار شد.

علاوه بر برخورد پلیس با معترضان، برخی گروه‌ها و افراد حامی مهاجران هم در مقابل اعتراض گروه‌های دست‌راستی صف‌آرایی کردند و با در دست گرفتن پلاکاردهایی، شعار «پناهندگان به اینجا خوش‌ آمدید» را سر دادند.

تظاهرات حدود یک هزار معترض علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت بریتانیا پس از آن آغاز شد که روز دوشنبه در حمله‌ای بی‌سابقه با چاقو به دختربچه‌های دبستانی، سه کودک شش، هفت و ۹ ساله در ساوت‌پورت کشته شدند.

در جریان تظاهرات روزهای گذشته گروه‌های دست‌راستی در شهرهای مختلف بریتانیا، معترضان علیه سیاست‌های دولت شعار دادند و اخراج مهاجران غیرقانونی به‌ویژه مسلمانان را خواستار شدند. آن‌ها با سر دادن شعارهایی مانند «قایق‌ها را متوقف کنید»، تاکید کردند که از دولت می‌خواهند برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی اقدام‌های بیشتری انجام دهد.

دولت بریتانیا اعلام کرده است که حق آزادی بیان را می‌پذیرد اما با بی‌نظمی، ایجاد اختلال و رفتارهای خشونت‌آمیز به طور جدی مقابله می‌کند. پلیس بریتانیا نیز معترضان را «اراذل و اوباش» خوانده و اعلام کرده است که برای مقابله با تظاهرات بیشتر در روزهای آینده، نیروهای بیشتری به خیابان می‌فرستد.

روز شنبه، وزیر کشور بریتانیا هشدار داد که هر فردی درگیر «بی‌نظمی غیرقابل قبول» باشد، با مجازات حبس و ممنوعیت سفر در کنار مجازات‌های دیگر مواجه خواهد شد.

اوایل این هفته نیز کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، یک برنامه ملی جدید برای مقابله با «بی‌نظمی خشونت‌آمیز» را تایید و اعلام کرد که این دستورالعمل‌ها برای کمک به سرکوب گروه‌های خشونت‌طلب و اعطای اختیارات بیشتر به نیروهای پلیس در نظر گرفته شده است. با این حال به گزارش برخی رسانه‌ها، پیش‌بینی می‌شود اعتراض‌ها علیه مهاجران غیرقانونی در بریتانیا در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا