آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

پایان یک سوم از جلسات علمی شب‌های ماه رمضان بزرگ مرجع جهان تشیع

با پایان جلسه شب گذشته به عنوان جلسه دهم از سلسله جلسه‌های علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله، در شب‌های رمضان عظیم 1443 هجری قمری، می‌توان گفت که یک سوم این جلسات پایان یافته است.

به گزارش اخبار شیعه؛ بدون شک این سلسله جلسه‌های علمی، نقش مهم و کاربردی در افزایش علم و اطلاعات دینی و فقهی حاضرین در این جلسه اعم از علما، فقها، فضلا، طلاب و عموم مقلدین و علاقمندان به مرجعیت شیعه و نیز آن دسته از افرادی که این جلسات علمی را هر شب از طریق پخش مستقیم در شبکه امام حسین علیه السلام یا دیگر شبکه‌ها و رسانه‌های پوشش دهنده این جلسه علمی دنبال می‌کنند، داشته است.

در ابتدای جلسه شب گذشته، سؤالی مُبتَلا بِهْ پرسیده شد: اگر خانواده‌ها نتوانند جهیزیه را قبل از عروسی یکجا تهیه کنند، بلکه طی چند سال آن را تهیه کنند، یا پول آن را به مرور پس انداز کنند، آیا خمس دارد؟

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند: اگر برای تهیۀ جهیزیه در طول چند سال پس انداز می کند، این پس انداز خمس دارد، ولی با دو شرط خرید تدریجی جهیزیه به مقدار متعارف آن، داخل در مؤونه است و خمس ندارد: 1ـ در آن منطقه تهیۀ تدریجی جهیزیه در طول چند سال متعارف باشد، 2ـ در هنگام ازدواج نتواند جهیزیۀ در شأنش را یکجا تهیه کند. اما پس انداز برای خرید خانه و ساخت و بنائی منزل در طول چند سال، همانگونه که در رسالۀ مجمع الرسائل صاحب جواهر با تقریر حواشی هشت نفر از اعلام بر آن آمده است، چون مؤونه فعلیۀ آن سال نیست خمس دارد.

سوالی دیگر از بزرگ مرجع جهان تشیع این‌گونه مطرح شد: شخص مسلمانی در یکی از کشورهای غربی زندگی می‌کند که اگر به نامحرم دست ندهد بسیار بد است و دست ندادن برای شخص عسر و حرج دارد، وظیفۀ او چیست؟

حضرت آیت الله العظمی شیرازی، دام ظله در پاسخ فرمودند: عسر و حرج نوعی نیست، بلکه شخصی است، ولی در این موارد معلوم نیست که حرج باشد، زیرا شخص می تواند عذری بیاورد، و یا برای ایشان توضیح بدهد که در مذهب ما دست دادن به نامحرم جایز نیست.

از دیگر سؤال‌های مطرح شده در شب گذشته میتوان به این موارد اشاره کرد: مهاجرت اختیاری به کشوری که نمیتوان احکام اسلام را در آن کشور به دلیل به عُسر و حَرَج افتادن، مراعات کرد – حکم خودکشی برای رهایی از مرگی سخت‌تر همچون آتش سوزی و منشأ اختلاف در تحدید هشت فرسخ به کیلومتر و چندین سؤال دیگر از ابواب مختلف فقهی مطرح شد که آیت الله العظمی شیرازی با احاطه و تسلطی بی‌نظیر، در پخش زنده به یکایک سؤال‌ها پاسخ دادند که علاقمندان می‌توانند جلسه علمی شب گذشته را به صورت کامل در صفحه رسمی دفتر آیت الله العظمی شیرازی در یوتیوب و صفحه رسمی شبکه امام حسین علیه السلام در یوتیوب مشاهده کنند.

لازم به ذکر است که جلسات علمی بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، هر شب راس ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار می‌شود و به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام پخش می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا