اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: مُحَدَّث کسی است که از غیب به او حدیث گفته شود و در رابطه با ائمه اطهار هم مکررا در روایات آمده که به ایشان وحی می شده است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز شنبه پانزدهم ذی حجه سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به فرازی از زیارت امام رضا علیه السلام: وَ حَمَلُوا النَّاسَ عَلَى أَكْتَافِ آلِ مُحَمَّدٍ، و مردم را عليه خاندان آل محمّد مسلط كردند، فرمودند: منظور از این عبارت کسانی هستند که باعث شدند که امام رضا و ائمه اطهار علیهم السلام را به شهادت برسانند.

معظم له در ادامه فرمودند: این فراز از زیارت امام رضا علیه السلام اشاره به کسانی دارد که نزد بنی امیه و بنی عباس، سعایت ائمه اطهار علیهم السلام را می نمودند، و گزارش آنان سبب ظلم کردن به ائمه اطهار شد، و حبس شدن و شهادت آن بزرگواران، نتیجه آن سعایت ها شد.

ایشان در رابطه با فرق نبی و رسول فرمودند: رسول و نبی هم در معنا تفاوت دارند ، نبی کسی است که به او وحی می شود اما به او وظیفه تبلیغ محول نشده است، و فقط باید خودش عمل کند، اما رسول کسی است که علاوه بر آن که نبی است به او وحی می شود که هم خودش باید عمل کند و هم آن را تبلیغ کند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: خدای عزوجل تعدادی از انبیاء را فقط به عنوان نبی برای خودشان و نه به عنوان رسالت برای دیگران برگزید لذا هر رسولی نبی است اما هر نبی رسول نبوده است.

معظم له در رابطه با عصمت انبیاء فرمودند: پیامبران همگی دارای عصمت بوده اند اما مراتب عصمت آنان متفاوت بوده است.

ایشان در ادامه فرمودند: مُحَدَّث کسی است که از غیب به او حدیث گفته شود، که در این شرایط یا جبرئیل و یا ملک دیگری از جانب خدای عزوجل، آن حدیث را به او می رساند و یا خود به صورت مستقیم به او وحی می کند، و در رابطه با ائمه اطهار هم مکررا در روایات آمده که به ایشان وحی می شده است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: حکم حج همراه با عامه، برخی از احکام قضای روزه، حکم احکام قضای نماز، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا