اخبارجهان

رکورد حضور رای دهندگان کشمیری در انتخابات پارلمان هند که به شدت رقابتی می‌شود

احزاب سیاسی در منطقه کشمیر، حضور در انتخابات پارلمانی پیش رو در هند را به منزله‌ی همه پرسی در مورد لغو خودمختاری توسط دولت حاکم هند تلقی نموده و آن را هم چون یک نظرسنجی در حال برگزاری خوانده اند.

مشارکت در انتخابات روز دوشنبه در حوزه پارلمانی کشمیر تحت حاکمیت هند به رکورد ۵۴.۵۷ درصدی رسید که بالاترین میزان در طول ۳۴ سال اخیر در این منطقه است.

کرسی بارامولّا، پرشورترین منطقه انتخاباتی از میان پنج حوزه انتخابیه در این منطقه با اکثریت مسلمان است، که شاهد برگزاری اولین انتخابات پس از لغو خودمختاری سیاسی منطقه کشمیر توسط دهلی نو در سال ۲۰۱۹ می‌باشد.

احزاب سیاسی منطقه‌ای این انتخابات را به منزله‌ی یک همه پرسی در مورد تصمیم دولت هند مطرح کرده اند.

در رقابت‌های انتخاباتی این دوره در منطقه کشمیر، افرادی چون عمر عبدالله، وزیر سابق کنفرانس ملی، حزبی که از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷ بیشترین دوره مدیریت سیاسی در این منطقه را داشته، حضور دارند.

عبدالله با چالش و رقابت سختی از سوی شیخ عبدالرشید، معروف به مهندس رشید، قانونگذار سابق مجلس منطقه ای که اکنون منحل شده، مواجه است.

رشید از سال ۲۰۱۹ در زندان به سر می‌برد و یکی از سرسخت ترین منتقدان سیاست‌های دولت کنونی هند در کشمیر، به ویژه موارد ادعایی در خصوص نقض حقوق بشر در جریان خیزش‌های مردمی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ به شمار می‌رود، او در یک پرونده قضایی از سوی دولت حاکم به تامین مالی تروریسم متهم شده است.

پسر او که در گذشته برای پدرش مبارزات انتخاباتی می‌کرد، هنگام برگزاری انتخابات با وجود فراخوان‌های احزاب طرفدار آزادی، که تعداد کمی را به خود جذب می‌کردند، توانست جمعیت زیادی را در این منطقه به سوی خود جلب کند.

چنین فراخوان‌هایی در سال‌های گذشته به مشارکت کم مردم منجر شده بود، اما میزان مشارکت روز دوشنبه از ۳۴.۵۷ درصد در انتخابات گذشته فراتر رفت که ماه‌ها قبل از لغو خودمختاری در اوت ۲۰۱۹ برگزار شد، همچنین مشارکت ۴۶.۶۵ درصدی در سال ۱۹۹۶ را نقض کرد.

رقیب دیگر حاضر در این انتخابات سجاد لونه، پسر عبدالغنی لونه، رهبر مشهور حامی آزادی در این منطقه است که در سال ۲۰۰۲ ترور شد و که از پشتیبانی طرفداران وفادار پدرش برخوردار است.

رای گیری برای کرسی‌های جامو و اودهامپور در استان جامو و حوزه انتخابیه معتبر سرینگار در اولین انتخابات پارلمانی چند مرحله‌ای هند برگزار شده است.

در ۲۵ مه، انتخابات برای کرسی آنانتنگ-راجوری در جنوب برگزار می شود.

میزان مشارکت در لاداخ که قبل از سال ۲۰۱۹ بخشی از ایالت جامو و کشمیر بود، اما در یک قلمرو جداگانه تحت حکومت فدرال قرار گرفته، حتی بیشتر از ۶۱ درصد بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا