جهان

چهار و نیم میلیون یمنی بر اثر جنگ دچار معلول جسمی شده‌اند

عفو بین الملل در گزارشی هشدار داد جنگ یمن که این کشور را به ویرانی کشانده است، زندگی 4.5 میلیون نفر با معلولیت جسمی در این کشور را به طور ویژه تحت شعاع قرار داده است.

عفو بین الملل در گزارشی هشدار داد جنگ یمن که این کشور را به ویرانی کشانده است، زندگی 4.5 میلیون نفر با معلولیت جسمی در این کشور را به طور ویژه تحت شعاع قرار داده است.

این سازمان غیردولتی مستقر در لندن از کشور‌های کمک کننده، گروه‌های امدادی و نهاد‌های وابسته به سازمان ملل خواست تا گام‌هایی را در جهت کمک هر چه بهتر به افراد با معلولیت‌های جسمی در یمن بردارند.

«راویه راجه» مشاور ارشد عفو بین الملل در زمینه بحران، می‌گوید: جنگ یمن که بمباران، بی خانمانی و کمبود خدمات اساسی از مشخصه‌های آن است، بسیاری از شهروندان این کشور را در وضعیتی قرار داده است که برای ادامه زندگی خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: افراد با معلولیت‌های جسمی، در زمره کسانی هستند که در درگیری‌های مسلحانه در معرض بیشترین خطر قرار دارند و نباید برای دسترسی به کمک‌های اساسی خود با چالش‌ها و مشکلات بزرگتر مواجه باشند.

عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرد بسیاری از افراد معلولی که از خشونت‌ها گریخته اند، مجبور شده اند به هنگام فرار، عصا یا صندلی چرخدار خود را رها کنند و در بدترین موارد، این افراد توسط خانواده هایشان به هنگام فرار از خشونت‌ها رها شده اند.

این گزارش که همزمان با روز جهانی معلولین منتشر شد، به وجود کمبود‌ها و نقص‌هایی در اردوگاه‌های استقرار افراد بی خانمان اشاره می‌کند که شرایط زندگی را برای افراد با معلولیت‌های جسمی دشوار کرده است، از جمله وضع سرویس‌های بهداشتی و محل‌های توزیع کمک ها. 

«راویه راجه» از سازمان‌های بشردوستانه خواست به منظور مقابله با موانعی که موجب می‌شود افراد ناتوان حتی از اساسی‌ترین حقوق خود محروم باشند، اقدامی انجام دهند.

وی افزود جنگ یمن و فروپاشی اقتصادی ناشی از آن به شدت بر بخش خدمات بهداشت عمومی و رفاه اجتماعی تاثیرگذار بوده و موجب شده است حقوق افرادی که از ناتوانی‌های جسمی رنج می‌برند، به خوبی محقق نشود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا