جهان

کشف نسخ خطی اسلامی در کلیسا‌های یونان

یک گروه علمی از دانشگاه کویت از کشف نسخ خطی اسلامی کمیاب در کلیساهای کوه «آتوس» در یونان خبر داد.

 

یک گروه علمی از دانشگاه کویت از کشف نسخ خطی اسلامی کمیاب در کلیساهای کوه «آتوس» در یونان خبر داد.

«عبدالهادی عجمی» استاد تمدن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه کویت، ضمن اعلام خبر کشف نسخ خطی عربی ـ اسلامی کمیاب در کلیساهای کوه «آتوس» در یونان، تصریح کرد: تیم آکادمیک کویت، نخستین هیئت تخصصی عربی است که از کلیسا‌های قدیمی این منطقه که دارای کتابخانه‌های تاریخی است، بازدید می‌کند.

وی افزود: با وجود این که هزاران نسخه خطی عربی ـ اسلامی کمیاب در کتابخانه‌ها و موزه‌های اروپا وجود دارد؛ اما تیم تحقیقاتی ما متقاعد شده که هنوز بخش زیادی از نسخ خطی و قطعات تاریخی کمیاب در کلیساها و کتابخانه‌های کوچک مناطقی همچون کوه آتوس قابل کشف است.

 عجمی گفت: موضوعات نسخ خطی اسلامی کشف‌شده شامل پزشکی، فقه، مسیحیت و عهدین(تورات و انجیل) است، اما اطلاعات زیادی در کتابخانه‌های دانشگاه‌های عربی و آرشیو‌های مختلف از این نسخ خطی در دسترس نیست.

بسیاری از نسخ خطی عربی کمیاب کشف‌شده توسط این گروه علمی کویتی، درباره موضوعات متنوعی همچون مظاهر زندگی اجتماعی، پزشکی و دینی در تاریخ اسلام است.

عجمی در پایان گفت: این گروه علمی در حال حاضر به شکل گسترده در حال مطالعه، آرشیوسازی و انتشار این نسخ خطی است تا بتواند آن‌ها را در دسترس پژوهشگران و تاریخ‌نگاران عرب قرار دهد.

گفتنی است، کوه «آتوس» یکی از مقدس‌ترین اماکن مسیحیت در کلیسای ارتدکس شرقی است که در جزیره‌ای در شمال یونان واقع شده‌ است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا