اخبارافغانستانجهان

واکنش‌ها به فتوای رهبر طالبان در افغانستان در مورد اجرای مجازات زنان در ملاء عام

به دنبال صدور فتوای رهبر گروه طالبان در افغانستان مبنی بر تشدید مجازات سنگسار زنان در ملاء عام، فعالان حقوق زنان می‌گویند سکوت جامعه بین‌المللی زمینه صدور این فتوا را فراهم کرده است.

فعالان حقوق زنان در افغانستان می‌گویند رهبر طالبان فتوای سنگسار و شلاق در ملاء عام را در شرايطی صادر کرده که «هیچ کس آنها را به خاطر نقض حقوق بشر به پاسخ وانداشته است.

همزمان؛ سازمان عفو بین‌الملل می گوید که اگر طالبان پاسخگو قرار داده نشوند، با برنامه ها و اهداف سختگیرانه خود در برابر مردم افغانستان، به پیش می روند.

معاون بخش زنان این سازمان گفته که طالبان تا دو سال پیش جراأت این را نداشتند که حکم سنگسار را در برابر زنان صادر کنند. هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان افغانستان، در هفته گذشته اعلام کرد که حکومت آنها اجرای تفسیر خود از قوانین شرع اسلام از جمله شلاق زدن زنان درملاء عام و سنگسار برای مجازات «روابط نامشروع» را از سر می‌گیرد.

صدور فتوای رهبر طالبان در مورد اجرای حدود در حالی منتشر شده که مراجع تقلید مستقل شیعه در مورد اجرای حدود الهی برخی شرایط جدی را مطرح کرده اند. حضرت آیت الله العظمی شیرازی در یکی از سخنرانی‌ها خود فرموده اند: اجرای حدود نبایستی موجب نفرت مردم شود،

در غیر این صورت اجرای آن جایز نیست، و این شرط اجرای حدود است، و علاوه بر آن از مسلّمات است که در سیره رسول اکرم و امیرالمومنین بوده است، و شامل هر حدی در هر جا و هر زمان می باشد.

معظم له با اشاره به سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین صلوات الله علیه در خصوص اجرای حدود فرمودند که پیامبر اکرم و امیرالمومنین نه در صدها بلکه هزاران مورد، از اجرای حدود صرف نظر کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا