جهان اسلام

آیین دسته بنی اسد و کاروان اسرای کربلا در پیشوا

آیین دسته «بنی اسد» و «کاروان اسرای کربلا» در پیشوای ورامین برگزار شد.

 

آیین دسته «بنی اسد» و «کاروان اسرای کربلا» در پیشوای ورامین برگزار شد.

در این آیین مردمی، هیئات عزاداری و شیعیان و محبین «اهل بیت علیهم السلام» در شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت، روز ۱۲ محرم، از ساعت ۱۱ الی ۱۶ در قالب دسته های سینه زنی و با لباس های عربی، بستن نقاب و شال های سبز به سوی «امام زاده جعفر علیه السلام» پیشوا حرکت می کنند و به طور نمادین پیکر شهدای کربلا را در صحن امام زاده به حالت تشییع حمل و سپس دفن می کنند.

البته اجرای این مراسم در پیشوا، تنها مختص این امام زاده نیست، بلکه در محله «کهنک» و در آستان مقدس امام زادگان «اسحاق و موسی علیهما السلام» نیز شاهد برگزاری این آیین کهن هستیم.

به گفته مسئول روابط عمومی هیئت دلسوختگان قمر بنی هاشم (علیه السلام) ورامین، بیش از 500 سال است که آیین دسته «بنی اسد» در منطقه پیشوا، توسط شیعیان و دوستاران «امام حسین علیه السلام» برگزار می شود.

«علی تاجیک» افزود: همچنین از نمایندگان سازمان یونسکو دعوت شده بود تا در مراسم سال جاری شرکت داشته باشند و در صورت داشتن معیارهای مورد نظر این سازمان، حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا در یونسکو ثبت شود  که متاسفانه نتوانستند خود را به این مراسم برسانند.

گفتنی است، در این کاروان نیز، در حدود 500 هنرمند ایفای نقش می نمایند و تعزیه عروسی حضرت «قاسم علیه السلام» نیز توسط آنها به اجرا در آمد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا