جهان اسلام

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان: افغانستان امن نیست

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان طی گزارشی اعلام کرد که کابل یکی از خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین مناطق در افغانستان است و به همین دلیل اروپا باید اخراج پناهجویان افغان را متوقف کند.

 

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان طی گزارشی اعلام کرد که کابل یکی از خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین مناطق در افغانستان است و به همین دلیل اروپا باید اخراج پناهجویان افغان را متوقف کند.

به گزارش وبسایت «دیدبان حقوق بشر»، سوئد در 30 مارس 20 تبعه افغان که درخواست پناهندگی‌شان رد شده بود را از این کشور اخراج کرد و کمتر از یک هفته پس از آن ـ در سوم ژوئن ـ یک نوجوان از بین آن 20 نفر در انفجارهای کابل جان خود را از دست داد.

این پناهجوی افغان از ولایت غزنی بود که به دلیل تشدید درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی افغان و سنی های تندروی طالبان ناامن است.

گزارش‌ها حاکی است که مقامات سوئدی  به دلیل ابهام در داستان وی و اینکه او زمان زیادی را در ایران زندگی کرده بود، درخواست پناهندگی وی را رد کرده بودند.

بر اساس این گزارش مقامات سوئدی به دلیلی آنچه ابهام در داستان زندگی وی و نیز زندگی طولانی مدت در کشور دیگری، درخواست پناهندگی این جوان را رد کرده بودند.

رد درخواست پناهندگی پناهجویان افغان در صورتی در کشورهای اروپایی در حال افزایش است که این کشورها نا‌امنی و بی‌ثباتی افغانستان را تکذیب نمی‌کنند.

بسیاری از پناهجویان نیز که از دیگر مناطق افغانستان به کابل فرستاده شده‌اند، تنها به شمار 1.5 میلیون آواره داخلی این کشور می‌افزایند.

این گزارش افزود: با این حال، افغانستان امن نیست. حمله بزرگ انتحاری در چهارراه زنبق که بیش از 500 تن قربانی بر جا گذاشت و حمله انتحاری دیگری در مراسم خاکسپاری دو روز پس از آن گواهی بر این موضوع است.

علاوه بر آن نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان ـ یوناما ـ در گزارشی در ما فوریه نوشت: کابل یکی از خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین مناطق در افغانستان است.

دو روز بعد از حمله انتحاری در نزدیکی سفارت آلمان در کابل، دولت آلمان به درستی اخراج پناهجویان افغان را به حالت تعویق درآورد.

در انتهای یادداشت دیدبان حقوق بشر نیز آمده است که دیگر کشورهای اروپایی نیز باید اخراج پناهجویان افغان را متوقف کنند و نباید پناهندگان اخراج شده بیشتری جان خود را از دست دهند، تا ناامن بودن کابل برای بازگشت پناهجویان آشکار شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا