عتبات و اماکن مقدسه

دانشنامه کربلا رونمایی شد

مرکز تحقیقات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان مقدس حسینی از نخستین دانشنامه تاریخی-فرهنگی شهر مقدس کربلا رونمایی کرد.

 

مرکز تحقیقات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان مقدس حسینی از نخستین دانشنامه تاریخی-فرهنگی شهر مقدس کربلا رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حسینی، مراسم رونمایی از این دانشنامه با حضور جمعی از پژوهشگران، فرهیختگان و اساتید دانشگاه‌ها برگزار شد. 

بر اساس این گزارش، عبدالامیر قریشی، مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان مقدس حسینی، در این باره گفت: این دانشنامه شامل تاریخ شهر مقدس کربلا از ابتدای ایجاد آن قبل از ظهور اسلام، تا زمان کنونی است.

وی با بیان این که این دانشنامه شامل ۱۰۰ بخش است که ۴۰ بخش آن تاکنون آماده شده، توضیح داد: موضوعات این دانشنامه شامل محورهای جغرافیایی، تاریخی (زمان گذشته و معاصر) اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همچنین تاریخ عتبات مقدس و حوادث مهمی که در این شهر اتفاق افتاده، می‌شود.

قریشی اضافه کرد: شغل‌ها و حرفه‌های قدیم کربلا، ضرب‌المثل‌ها، لباس‌ها و دیگر موارد مربوط به زندگی روزانه مردم از دیگر موضوعات این دانشنامه است.

 قریشی همچنین از مشارکت ۱۵۰ نویسنده از دانشگاه‌های مختلف عراق، ترکیه، ایران و دیگر کشورها در نگارش این دانشنامه خبرداد و گفت: این دانشنامه می‌تواند در تسهیل امر پژوهش برای محققان، نویسندگان و دانشجویان برای آگاهی از تاریخ شهر مقدس کربلا موثر واقع شود.

وی در پایان به برخی از مشکلاتی که در نگارش این دانشنامه وجود داشت از جمله کمی منابع دست اول به دلیل وقوع جنگ‌های متعدد و دوره‌های سختی که بر این شهر گذشته و مبارزه با مورخان در دوره‌های اموی و عباسی اشاره کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا