فرهنگ و هنر

رونمایی از دانشنامه هزاره در لندن

کتابی با عنوان «دانشنامه هزاره» رو نمایی شد.

 

کتابی با عنوان «دانشنامه هزاره» رو نمایی شد.

جلد نخست از مجموعه ۱۲ جلدی «دانشنامه هزاره» در نشستی در غرب لندن با حضور شماری از نویسندگان و فرهنگیان افغانستان رونمایی شد.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از بی بی سی، این اولین بار است که دانشنامه‌ ای به نام یکی از اقوام افغانستان بدون حمایت نهادهای دولتی تدوین می‌شود.

در این دانشنامه درباره تاریخ، جغرافیا، سیاست و فرهنگ مناطق هزاره‌نشین افغانستان در ۳۴ زیر شاخه موضوعی از جمله آثار تاریخی، گروه‌ها و احزاب سیاسی، شاعران و ورزش کاران معرفی شده است.

هزاره‌ها یکی از چهار قوم عمده افغانستان به شمار می‌روند که بیشتر در مناطق مرکزی افغانستان موسوم به هزاره‌جات یا هزارستان سکونت داشته و اکثر آنها شیعه هستند.

بر اساس این گزارش، مجموعه مذکور از سوی سازمانی مردم نهاد به نام «بنیاد دانشنامه هزاره» در حال تدوین است. 

اسدالله شفایی، مدیر اجرایی این پروژه می‌گوید این دانشنامه به تمام قوم هزاره و بیات‌ها و قزلباش‌ها که زیستگاه، فرهنگ مشترک و یکجایی با هزاره‌ها دارند پرداخته شده است. همچنین هزاره‌های مقیم در پاکستان، خاوری‌های ایران و هزاره‌های فرارود نیز شامل این دانشنامه شده است.

به گفته او، در این دانشنامه زیست‌بوم قوم هزاره به معنای عام آن درنظر گرفته شده، مناطقی می‌شود که بر بنیاد اسناد تاریخی موجود و قطعی، در روزگاری دور یا نزدیک، هزاره‌ها باشندگان اصلی آن‌ها بوده‌اند.

در کار تحقیق، تدوین و ویرایش و ترجمه این مجموعه بیش از ۵۰ تن شرکت داشته اند و برای پژوهش میدانی با بیش از ۱۵۰ فرد مطلع مصاحبه شده است. تدوین جلد نخست دو سال زمان برده و مشتمل بر ۶۰۵ مدخل است که چهار حرف نخست الفبا را در بر می‌گیرد.

نام شماری از شاعران و نویسندگان شناخته‌شده و همچنین برخی از سیاست‌مداران پیشین افغانستان نیز در میان تدوین کنندگان و مشاوران این دانشنامه دیده می‌شود.

گفتنی است، کار ترجمه این دانشنامه به زبان انگلیسی و پشتو نیز آغاز شده است. 

لازم به یادآوری است، این پروژه تاکنون بدون حمایت مالی حکومتی و تنها از طریق حمایت‌های مالی اشخاص و نویسندگان داوطلب انجام شده است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا